ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

نقشه حریم آتشگاه اصفهان

 

نقشه، ضوابط و مقررات حریم آتشگاه اصفهان

به شماره ثبت 380، مصوب کمیته حرائم سازمان میراث فرهنگی  6/9/ 1378 

 

  

 

 الف) ضوابط حریم اثر:

1- هرگونه اقدامی که منجر به تخریب عرصه اثر تاریخی گردد، ممنوع است.

2- هر نوع دخل و تصرف در عرصه اثر اعم از حفاری، مرمت، توسعه، تعمیر، تجدید و تغییر در نحوه استفاده از اثر در تمام یا بخشی از آن بدون صدور مجوز و نظارت از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور ممنوع است.

ب) ضوابط حریم درجه یک:

1- این محدوده به صورت باغات و زمین کشاورزی باقی مانده و هرگونه ساخت و ساز و احداث بنا در آن ممنوع است.

2- در صورتی که در جهت استفاده از وسائل کشاورزی و نیاز کشاورزان  به انبار و غیره نیاز وجود داشته باشد ساختن انبار، محل وسائل کشاورزی و ماشین آلات، استراحتگاه و امثالهم  با تایید و نظارت سازمان میراث فرهنگی کشور در محدوده حریم درجه یک قابل اجرا خواهد بود. 

نظرات 3 + ارسال نظر
علیرضا موحدی 20 مرداد 1390 ساعت 12:00 ق.ظ

با درود
آقای غیاث آبادی جدیداً مطلبی درباره مهربین یا همان آتشگاه نوشته و گفته اند: «نه تنها ساخت یک هتل در نزدیکی کوه مهربین اصفهان خطری را متوجه آن نمی‌کند، که حتی موجب آبادانی بیشتر منطقه می‌شود»

می خواستم دیدگاه شما را پیرامون آن بدانم.

با درود

بله البته ایشان انسان بزرگواری هستند و معمولا برای خنداندن افراد مطالب و سوژه های طنز بیان می کنند تا باعث شادمانی دیگران شوند.

من این سبک خاص طنز نویسی ایشان را « طنز باستان نویسی» نام گذاشته ام.

اگر خاطرتان باشد یکی از سوژه های طنز ایشان این بود که سرستون های ساسانی را پایه ستون معرفی کرده بودند و برای مدتها اسباب انبساط خاطر دوستان را در مجامع علمی فراهم آورده بودند. تصور کنید تصویر شاهنشاه و آناهیتا وارونه روی پایه ستون چه مایه غنی از طنز دارد که تابحال از آن غفلت شده.

یکبار هم یک طنزی زیبا درباره نقش قوطی های کبریت در سنجش لرزشهای ناشی از عبور مترو و اثر آن بر بناهای تاریخی ارائه دادند که همه دانشمندان و مهندسان جهان را شگفت زده و البته شاید شادمان نمود.

اصولا ایشان ضربه و لرزش و رطوبت و بولدوزر و همه عوامل زیان آور را برای همه آثار تاریخی مفید می دانند و این طنز ظریفی است که در نوشته های ایشان نهفته است و معمولا آدم های غیر متخصص متوجه نمی شوند.

ایشان یکی از «طنز باستان نویسان» بزرگ جهان هستند که باید قدر ایشان را بدانیم و همیشه از مطالب ایشان در ستون طنز رادیو فرانسه بهره‌مند شویم.

در هر حال مثل همیشه جناب آقای مهندس کاظمی در این مورد سخنانی روشنگرانه دارند
http://drshahinsepanta.blogsky.com/1390/05/29/post-661/

بختیار 21 مرداد 1390 ساعت 07:29 ق.ظ

هاها!.. خیلی جالب گفته اید. واقعا این طنز-باستان نویسی چه کار جالب و سختیست. امروز بطور اتفاقی ترجمه شان بر یک ترجمه ی اروپایی از گاهان را می خواندم که کلی موجبات انبساط خاطر ما را فراهم کردند و دستشان هم درد نکند.

احسان مرادی 21 مرداد 1390 ساعت 06:23 ب.ظ http://www.esfahansky.blogfa.com

با سلام...البته رسانه ها چندین و چند خبر درباره کوه آتشگاه و ماجرای هتل اطراف آن کار کردند و بنده هم دو هفته است که از طریق یک مسوول بلند پایه ماجرا را دنبال می کنم. احتمال دارد که بزودی خبر خوبی در این زمینه به گوشمان برسد.

درود بر شما دوست گرامی آقای مرادی

زحمات شما را ارج می نهم. از گزارش های برخی رسانه ها با خبر هستم اما به نظرم کافی نیست. این موضوع خیلی مهم تر از این هاست و ابعاد گسترده ای دارد که باید همه جوانبش برای مردم گفته شود و از مسئولان جدا خواسته شود تا این اشتباه بزرگ را مرتکب نشوند.
امیدوارم به زودی خبر خوش شما را بشنویم.
شاد باشید و همیشه پیروز.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد