ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

تجاوز آشکار به حریم آتشگاه اصفهان

 

آغاز ساخت هتل در حریم آتشگاه

تخریب منظر نماد تاریخی پایداری سرزمین سپاهان

ایران نامه – شاهین سپنتا: ساخت مجتمع تجاری - اقامتی در حریم درجه یک آتشگاه اصفهان آغاز شد. با وجود اعتراض دوستداران اصفهان و مخالفت سازمان میراث فرهنگی نسبت به هرگونه ساخت و ساز در حریم درجه یک آتشگاه اصفهان، نه تنها شهرداری از صدور مجوز ساخت هتل و مجتمع تجاری در نزدیکی آتشگاه خودداری نکرده است بلکه شرکت پیمانکار مراحل اولیه ساخت هتل را آغاز نموده است. در چند روز گذشته کار تخریب خانه قدیمی و مسطح نمودن زمین و نصب تابلوی کارگاه ساختمانی در زمین مقابل آتشگاه صورت گرفته است و در صورت عدم جلوگیری از این تخلف آشکار به زودی مرحله گودبرداری و بتون ریزی نیز انجام خواهد شد. طبق تابلوی نصب شده در محل، کاربری پروژه تجاری (هتل آتشگاه)، کارفرما: گلکار و شرکاء، تعداد طبقات: 6 طبقه، ارتفاع: 14 و نیم متر، متراژ کل 7433 متر، نوع سازه: فلزی، طراح و ناظر معماری: سید رضا موسوی، ناظر سازه: عبدالعلی تابش، ناظر تاسیسات: حسن شادفر، برق و مکانیک ایرج رحمتی خواهند بود.

                                

انجمن دوستداران اصفهان پیش از آغاز هرگونه عملیات ساختمانی در نامه‌ای که اردیبهشت ماه سال جاری خطاب به استاندار اصفهان، اداره کل میراث فرهنگی استان و اداره کل حفاظت محیط زیست استان نوشت، خواستار جلوگیری از این اقدام غیراصولی شد و هرگونه ساخت و ساز در حریم درچه یک آتشگاه را موجب تخریب منظر فرهنگی و طبیعی کهن ترین اثر تاریخی اصفهان دانست و نسبت به اثرات منفی آن ابراز نگرانی کرد.

دوستداران اصفهان خطاب به مسئولان شهر تاکید کردند که صدور مجوز ساخت هتل در محوطه آتشگاه موجب افزایش تقاضا برای گسترش ساخت و ساز در بیشه ناژوان و تخریب باغ‌های مرغوب و با ارزش آن خواهد شد و همچنین چشم انداز سرسبز و بکر پیرامون محوطه باستانی آتشگاه به دنبال ساخت بناهای مرتفع و ناهماهنگ تخریب خواهد شد.

متاسفانه در حال حاضر نه تنها مجوز ساخت هتل در حریم درجه یک آتشگاه از سوی شهرداری صادر شده است بلکه با عدم پیگیری موضوع توسط مردم و مسئولان، مراحل ساخت نیز آغاز شده و در صورت ادامه بی توجهی ها، شاهد برپاشدن یک ساختمان 6 طبقه به ارتفاع ۲۲ متر (با احتساب ارتفاع پارکینگ و صخامت سقف و ارتفاع طبقات) درست روبروی آتشگاه اصفهان و مخدوش نمودن منظر آن خواهیم بود. 

گفتنی است که آتشگاه اصفهان بنایی خشتی مربوط به دوره پیش از اسلام است که بر فراز کوهی به همین نام، در 8 کیلومتری غرب اصفهان در مسیر اصفهان به شهر نجف‌آباد و در نزدیکی منارجنبان قد برافراشته است و نه تنها از فراز آن زیباترین چشم انداز کرانه‌های زاینده رود و بیشه ناژوان و باغ‌های سرسبز اطراف را می‌توان دید بلکه خود چشم اندازی استوار و پابرجا در این بخش از کرانه های زاینده رود و بیشه ناژوان به شمار می رود و به عنوان نماد تاریخی پایداری چندهزارساله سرزمین سپاهان شناخته می شود.   

بیشه ناژوان نیز محدوده‌ای نزدیک به یک‌هزار و 200 هکتار در منطقه شمال‌غربی اصفهان در حاشیه زاینده‌رود است که زمین‌های کشاورزی و باغ‌های وسیعی را دربرگرفته است. محدوده طبیعی ناژوان از سمت غرب به کوه آتشگاه و از شمال به منارجنبان منتهی می‌شود و 10 رشته مادی از شمال و جنوب پارک طبیعی ناژوان می گذرد.  

 

 

 

زمین مورد نظر، تخریب و تسطیح و آماده گودبرداری است

نظرات 2 + ارسال نظر
علی منجی 19 مرداد 1390 ساعت 10:47 ق.ظ http://www.iransusa.blogfa.com

درود
بهر راه برای جلوگیری از احداث این ساختمان می تواند اطلاع رسانی و تشکیل گرو ها و صدور بیانه توسط نهادهای مدنی و دوستداران میراث فرهنگی باشد.

درود
بله حق با شماست. امیدوارم همگی در اگاهی رسانی همکاری داشته باشند.

بختیار 21 مرداد 1390 ساعت 06:53 ق.ظ

درود دکتر سپنتا. شکی نیست که ساخت هتل در حدود آتشگاه باعث ضرر و خسارت به آن و تغییر بافت آن منطقه خواهد شد و این تازه شروعش است. اصلا چطور به اینها در محوطه باستانی و کشاورزی مجوز تجاری داده اند؟ پس این سازمان میراث فرهنگی چه کاره است؟ عجب وضعی شده.

درود بر شما دوست گرامی
متاسفانه مدیران بی مسئولیتی که قبلا در سازمان میراث فرهنگی اصفهان بوده اند با خرید این قطعه زمین با کاربری هتل موافقت کرده اند در حدود 5-4 سال پیش.
از ابتدای سال جاری که شهرداری مجوز ساخت را صادر کرده مدیریت فعلی با ساخت هتل در اینجا مخالفت کرده است و گفته که بهتر است سرمایه گذاری برای ساخت هتل در جایی دیگر انجام شود.

طبق مقررات سازمان میراث فرهنگی ساخت هر گونه سازه چه هتل و چه آپارتمان چه 9 متر ارتفاع یا بیشتر در حریم درجه یک هر اثر تاریخی ممنوع است.

طبق نظر کارشناسان گردشگری در حالی که اکثر هتل های اصفهان در بیشتر روزهای سال خالی از مسافر هستند ساخت هتل جدیذ در اصفهان بدون توسعه زیرساخت های گردشگری غلط است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد