ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

تخریب شبانه

 

تخریب شبانه در چند قدمی آتشگاه اصفهان

ایران‌نامه: تخریب بخش‌هایی از خانه قدیمی موجود در روبروی کوه آتشگاه در ساعات پایانی شب صورت می‌گیرد. به گزارش خبرنگار ایران‌نامه، در حالی که دوستداران اصفهان در نامه‌ای به استاندار اصفهان خواستار جلوگیری از ساخت و ساز هتل در قطعه زمینی موسوم به باغ ملک‌ قاسمی در چند قدمی آتشگاه اصفهان شده‌اند، گروهی ناشناس با استفاده از تاریکی شب و به طور مخفیانه اقدام به تخریب بخشی از دیوار باغ و ورود به آن و تخریب سازه‌های موجود در این باغ نموده و آجرهای آن را شبانه با وانت از محل خارج می‌نمایید. به نظر می‌رسد که این کار برای فروش مصالح ساختمانی موجود و فراهم نمودن مقدمات ساخت و ساز در این محل در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود. این اقدام در حالی انجام می‌گیرد که با توجه به واقع شدن زمین موجود در حریم درجه یک آتشگاه هرگونه تغییر کاربری و ساخت و ساز در این محل باید با مجوز سازمان میراث فرهنگی انجام شود. گفتنی است که تاریکی مطلق در کوچه مجاور زمین مذکور، افزون بر افزایش ناامنی رهگذران، دست تخریب‌کنندگان را نیز باز گذاشته است. به نظر می‌‌رسد که تا رسیدگی دقیق به وضعیت این قطعه زمین توسط استانداری، تکمیل دیوار تخریب شده و نصب روشنایی در کوچه‌های ناژوان و تذکر به مالک زمین برای جلوگیری از تخریب خانه قدیمی باید در دستور کار نهادهای مربوط قرار گیرد.  در این تصویر که در ساعت 10 شب تهیه شده است، افرادی در داخل محوطه خانه به تخریب بخش‌هایی از تاق ضربی مشغول هستند و آجرهای آن را به محوطه باز باغ پرتاب می‌کنند تا در فرصت مناسب به بیرون از باغ منتقل نمایند.

نظرات 3 + ارسال نظر
وحید 9 اردیبهشت 1390 ساعت 09:26 ب.ظ

صاحب این ملک مطمئنا اشناهای گردن کلفتی داره که به این راحتی نمیشه حریفش شد.

نینا بختیاری 9 اردیبهشت 1390 ساعت 11:29 ب.ظ

امیدواریم با پیگیری های مستمر شما و دوستان اصفهان دوستمان همچنین خبرنگاران حوزه ی میراث فرهنگی از این اقدام جلوگیری شود تا آتشگاه به عنوان کهن ترین میراث اصفهان حفظ شود .

درود
نینای عزیز
از مهر شما سپاسگزارم. شاد باشید

آقای سپنتای عزیز،
در نوشتاری که با نام روستاهای دورمانده از چشم گردشگری منتشر کردید، ناراضی از این بودید که ما نواحی روستایی زیادی داریم که قابلیت گردشگری دارند.
فکر نمیکنید بهتر باشد چیزهایی را که در شهرها (مراکز استانهایی مانند اصفهان) با مردمان شهری و دانسته تر !! وجود دارند نخست حفظ کرد ( از مرمت و بازسازی سخن نمیگویم، همان حفظ کافیست. گرز به خورند پهلوان باید گرفت) و سپس مردم را برای دبدن جاذبه های گردشگری !! به روستاها روان نمود؟
برای اینکه خاطرتان را آسوده کنم، وضعیت درک مردم در شهر من بدبختانه از اینهم بدتر است.

موفق و پیروز باشید.

درود
دوست عزیز من
همیشه گردشگری در راستای تخریب گام بر نمی دارد
گاهی که پای گردشگران به یک منطقه روستایی باز می شود باعث می شود تا آثار تاریخی آن منطقه روستایی بیشتر در معرض دید گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی و حتی رسانه ها و عکاسان قرار گیرد و افراد محلی نتوانند دور از چشم مردم و رسانه ها هر چه می خواهند با آثار تاریخی روستایشان بکنند
من روستاهای دور افتاده ای را می شناسم که آثار تاریخی آن شبانه توسط افراد محلی در جستجوی گنج و دفینه تخریب می شود و هیچ کس اصلا خبردار نمی شود.
البته روشن است که هجوم گردشگر بدون برنامه ریزی به یک روستای تاریخی می تواند باعث ازدحام و تخریب شود
پس بهترین راه گردشگری روستایی با برنامه ریزی است تا از آسیب های ناشی از تردد افراد بدون اطلاع و غیر مسئول جلوگیری شود.
این البته به معنی غفلت از آثار تاریخی شهرها نیست. هر کدام در جای خود اهمیت خود را دارد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد