ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

تازه ترین گزارش از موزه سنگ در باغ چهلستون!

 

تخریب سنگ‌سازه‌های تاریخی در باغ- موزه چهلستون

ایران‌نامه – شاهین سپنتا: دو سال پیش در نخستین گزارش ایران‌نامه از وضعیت سنگ‌سازه‌های تاریخی رهاشده در به اصطلاح باغ – موزه چهلستون اصفهان، به شرایط بسیار نامطلوب این سنگ‌سازه‌ها اشاره شد و نسبت به سرنوشت سرستون ساسانی اصفهان ابراز نگرانی شد. در آن زمان، مدیر موزه­ چهلستون در سخنانی که در دومین گزارش ایران‌نامه بازتاب یافت، گفته بود که قرار است سرستون ساسانی اصفهان به زودی در ایوان غربی کاخ به­ همراه دیگر سنگ‌های تاریخی موجود در باغ، ساماندهی و به نمایش گذاشته شود. اما اکنون پس از گذشت دوسال، نه تنها هیچ اثری از ساماندهی سنگ‌سازه‌های تاریخی باغ-موزه چهلستون به چشم نمی‌خورد بلکه مقایسه آخرین تصاویر تهیه شده در روزهای اخیر با تصاویر مربوط به ۲۷/۱/۸۸ نشان می‌دهد که وضعیت نگهداری این آثار بسیار وخیم است و برخی از آنها با آسیب‌های جدی و تخریب روز افزون روبرو شده‌اند. در ادامه، گزارش تصویری ایران‌نامه را از به اصطلاح موزه سنگ در باغ چهلسون اصفهان یا «گورستان سنگ‌سازه‌های تاریخی» ببینید و قضاوت با شما:  

       

سنگ سازه‌های تاریخی در سال ۱۳۸۸ در باغ موزه چهلستون 

 

آخرین تصاویر از همان آثار تاریخی پس از دوسال بی توجهی 

 

 

 

 

  

 

سرستون ساسانی اصفهان که قرار بود وضعیتش ساماندهی شود!

  

این هم گوشه ای دیگر از مدیریت باغ-موزه چهلستون اصفهان

نظرات 3 + ارسال نظر
با درود 10 فروردین 1390 ساعت 05:50 ق.ظ http://dehgani.persianblog.ir

متاسفانه چند سال پیش در حینی که با چند نفر از چهل ستون داشتیم بازدید می کردیم عده ای از کارگران داشتند با وسایل زهوار در رفته خمره ی شراب دوره صفوی را جابجا می کردند و متوجه شدم درز و ترک هائی دارد و آن طرز حرکت و اهرم و آن هم برای کوزه ای کهنسال صحیح و علمی نیست. اما خب دیگه هیچ!!! بالاجبار ازش عکسی یادگاری گرفتم تا اگر شکست در سوگش دردلی بنویسم. از سرنوشتش بی خبرم چون سفرهای بعدی هرچه چیش چیش کردم ندیدمش.

مریم 10 فروردین 1390 ساعت 11:11 ق.ظ

سلام
وقتی شهر بزرگی مثل اصفهان موزه ندارد خوب طبیعیه که اشیای تاریخی هر کدام از گوشه باغی یا کنج انباری سر در بیاورند.
پس اون موزه که رئیس میراث اصفهان گفته بود قراره افتتاح بشه چی شد؟
این همه پول صرف مترو کردند که حاصلی جز ویرانی نداشته و اگه یک دهمش را صرف موزه کرده بودند الان این خبرهای ناراحت کننده را نمی شنیدیم.
دریغ و افسوس...

ح کریمی 11 فروردین 1390 ساعت 01:37 ق.ظ

اگه اون روزا این خبرهارو شوخی نگرفته بودیم و همه از مسوئولین خواسته بودیم فکری بکنن الان وضع اینطوری نبود. حالا هم دیر نشده. باید فکری کرد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد