ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

محسن پزشک‌پور درگذشت

 

محسن پزشک‌پور درگذشت

محسن پزشک‌پور در سال 1306 خورشیدی در تهران چشم به گیتی گشود. در سال‌های نوجوانی‌اش که همزمان بود با حضور نیروهای متفقین در ایران، با دیدن این رویدادهای ناگوار، انگیزه‌های میهن‌دوستانه در درونش جوانه زد. محسن پزشک‌پور به همراه چند تن از جوانان و نوجوانان هم‌اندیش خود گروه‌های کوچکی را با نام‌هایی چون انجمن محصلین، باشگاه ایراندوست، گروه رستاخیز ملی ایران و ... تشکیل داد که در زمان تشکیل فرقه پیشه‌وری به مبارزه با جدایی‌طلبان پرداختند. در پانزدهم شهریور 1326 اعضای هسته مرکزی این گروه برای نخستین بار، هم‌پیمان شدند و عنوان "پان ایرانیسم" را برای نامیدن اندیشه‌های خود برگزیدند. در همین سال‌ها کتاب ایدئدولوژیک "ما چه می‌خواهیم؟ " از سوی محسن پزشک‌پور برای تبین خواست‌های پان‌ایرانیست ها نوشته شد. در سال 1330 وی حزب پان‌ایرانیست را بنیان گذاشت. 

در سال 1346 محسن پزشک‌پور به همراه تنی چند از پان‌ایرانیست‌ها با پیروزی در انتخابات پارلمانی وارد مجلس شورای ملی شد و فراکسیون پارلمانی پان‌ایرانیست را در مجلس دوره بیست و دوم تشکیل داد. در سال 1349 با آغاز شدن دسیسه استعماری جدایی بحرین از ایران توسط انگلستان، حزب پان‌ایرانیست از مخالفان این جدایی بود. در انتخابات دوره بیست و چهارم مجلس بار دیگر محسن پزشک‌پور به همراه چند تن دیگر از اعضای حزبش وارد مجلس شد و در آن دوره وی در سخنانش از سیستم سیاسی آن زمان با عنوان «حکومت توتالیتر – بوروکرات» انتقاد می‌نمود. پس از انقلاب محسن پزشکپور و سران حزبش به فرانسه رفتند ولی سرانجام وی در سال 1370 به کشور بازگشت. پزشک‌پور از سال 1386 دچار بیماری بود و سرانجام 16 دی ماه 1389 در تهران درگذشت. 

نظرات 5 + ارسال نظر
علی 17 دی 1389 ساعت 01:35 ق.ظ

روحش شاد

بهمنی 17 دی 1389 ساعت 02:44 ب.ظ

روانش شادوراهش پر رهرو باد

یادش گرامی باد

بختیار 25 دی 1389 ساعت 03:40 ب.ظ

از ادمهای سختکوش و جامعه گرا خوشم می اید. برای آقای پزشکپور هم احترام بسیاری قائلم. گرچه این نهضت را بجهتِ تند روی های گاه و بیگاهش خوش ندارم.

یاد او و همه ی تلاشگران و جاندادگانِ "ایرانِ آبادِ جاوید" گرامی باد!

اتوسا 27 خرداد 1390 ساعت 11:52 ب.ظ

من نمیشناختمشون ممنونم که این مطلب رو گذاشتین حالا تا حدودی میشناسم روانش شاد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد