ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

گزارش از گردهمایی یادبود تاج اصفهانی

 

تاج، تاج افتخار شهر ماست!

ایران‌نامه- شاهین سپنتا: امروز 13 آذرماه، آیین یادبود بیست و نهمین سالگرد درگذشت استاد جلال تاج اصفهانی با حضور انبوه دوستداران وی و علاقه‌مندان به موسیقی اصیل ایرانی در اصفهان برگزار شد. این گردهمایی به کوشش اصغر شاهزیدی از شاگردان استاد تاج اصفهانی بر سر مزار او در تکیه سید‌العراقین در مجموعه تاریخی- فرهنگی تخت فولاد اصفهان برگزار شد. دکتر سیاسی، یکی از سخنرانان در این گردهمایی در سخنانش ضمن برشمردن ویژگی‌‌های برجسته اخلاقی و هنری بزرگان موسیقی ایران همچون جلال تاج اصفهانی و قمرالملوک وزیری درباره جایگاه تاج در هنر موسیقی ایرانی گفت: «در گستره ادبیات، اصفهان مرکز زایش و بالندگی سبک اصفهانی در شعر فارسی است که چهره اعلای آن به عنوان یکی از ارکان ادب فارسی صائب است؛ در هنر موسیقی هم اصفهان کانون سبک اصفهانی است که تاج صاحب این سبک است و خوشبختانه شاگردان او امروز ادامه دهنده راهش هستند که در راس آن‌ها اصغر شاهزیدی است و همچنین آقای سید رضا طباطبایی که راه او را ادامه می‌دهند».

          

          

           

        

در ادامه گرهمایی یادبود تاج اصفهانی، هنرمندان دیگری همچون ذبیح الله احمدی، کاویانی، ابراهیم احمدی،  سعیدی، دوامی، طباطبایی و حسن اکلیلی، با خواندن شعر و آواز و سخنرانی، جایگاه بلند استاد جلال تاج اصفهانی را در موسیقی ایرانی ارج نهادند. سعیدی در سخنان خود با اشاره به رشد و بالندگی 3 نفر از برجسته‌ترین هنرمندان موسیقی کشور در اصفهان گفت: «در 70 سال گذشته یک مثلث هنری در رشته موسیقی در اصفهان شکل گرفت که جلال تاج اصفهانی استاد آواز، جلیل شهناز استاد نوازنده تار،  و حسن کسایی استاد نوازنده نی، در 3 راس آن هستند و این استادان یادگارهایی در عرصه موسیقی از خود به یادگار گذاشته‌اند که برای همیشه ‌در آسمان هنر ایران می درخشند. البته این به آن معنی نیست که نخواهیم از دیگر استادان بزرگ موسیقی این شهر مثل نائب اسدالله اصفهانی استاد نی، اکبر خان نوروزی استاد تار، سلیمان خان اصفهانی استاد نی، حسین شهناز استاد تار، و رضا خان باشی استاد تار، نامی نبریم».  

        

           

                                       از همه اقشار به دیدار تاج آمده بودند

حسن اکلیلی، هنرمند تئاتر، نیز در سخنانش ضمن بر شمردن ویژگی‌های هنری استاد جلال تاج اصفهانی، برجسته‌ترین ویژگی اخلاقی او را مردم‌داری اش دانست که او را مورد توجه مردم کرده بود. وی همچنین افزود: «همین ویژگی‌های اوست که باعث می‌شود این جمعیت میلیونی امروز در اینجا جمع شوند. به این خاطر می‌گویم میلیونی، چون بدون هیچ گونه اطلاع رسانی در رسانه‌ها و رادیو تلویزیون، این همه افراد علاقه‌مند در اینجا جمع شده‌اند و خدا می‌داند اگر اطلاع رسانی کامل انجام می‌شد چه جمعیتی در اینجا حضور می‌یافت».  اکلیلی در ادامه سخنانش همچنین از استادش زنده‌یاد رضا ارحام صدر یاد کرد که دو سال پیش در آذرماه درگذشت.  

          

             به خاطر انبوه جمعیت، بسیاری افراد در بیرون از محل گردهمایی ایستاده بودند

در این گردهمایی همچنین هنرمند نوجوان 12 ساله فواد کیوان‌داریان، تصنیف جاودانه « به اصفهان رو...» را به یاد استاد جلال تاج اصفهانی به زیبایی اجرا نمود که با تشویق و تحسین حاضران روبرو شد.

پایان بخش این مراسم، آوازخوانی هنرمند اصفهانی، اصغر شاهزیدی بود که شوری دیگر در گردهمایی افشاند و دوستداران تاج را عاشقانه به سر مزار او کشاند تا بار دیگر جایگاه بلند هنر او را بستایند. 

جلال تاج اصفهانی، هنرمند پر آوازه ایرانی در سال 1282 خورشیدی در شهر تاریخی اصفهان دیده به گیتی گشود و در 13 آذر ماه 1360 خورشیدی در گذشت. سبک و شیوه آواز خوانی تاج در «مکتب اصفهان» بود که نسبت به مکاتب دیگر به خاطر هفت اصل انتخاب شعر ، همخوانی شعر و موسیقی، نوآوری و تازگی ملودی، گوناگونی تحریر، جمله بندی، همسازی و ابداع، اعتبار خاصی دارد و زنده یاد تاج نیز بر این اصول بسیار پای‌بند بود. از تاج اصفهانی ترانه‌ها و نصنیف‌های زیبایی برجا مانده که مشهورترین و محبوب‌ترین آنها تصنیف «به اصفهان رو ...» بر اساس سروده ای دل انگیز از ملک الشعرای بهار است که به هنگام تبعیدش در اصفهان سروده است و غم درون بهار و ستایش زیبایی‌های اصفهان در این ترانه در هم آمیخته است و  وسعت صدای استاد تاج اصفهانی و اوج هنر آهنگ سازی استاد علی اکبر شهنازی، آن را تصنیفی جاودانه در تاریخ موسیقی ایران ساخته است. تصنیف « به اصفهان رو .. » را می توانید در اینجا بشنوید:  

       

           

                      

                      

                        

                        

                         

                                 فضل الله شاه‌زمانی بر مزار تاج آواز می خواند 

                        

                                       بر دفتر یادبود تاج عاشقانه می‌نویسند

نظرات 7 + ارسال نظر
علی بابا 14 آذر 1389 ساعت 09:07 ق.ظ

یادش گرامی

شبنم 14 آذر 1389 ساعت 10:30 ق.ظ

نام و یادش گرامی...

نینا بختیاری 14 آذر 1389 ساعت 12:32 ب.ظ

موسیقی ما هویت فرهنگی ما را به نمایش خواهد گذاشت رسالت ما حفظ و ارج نهادن به آن و بانیان اعتلایش است
به امید بالندگی روز افزونش

محسن بریحی 15 آذر 1389 ساعت 06:05 ب.ظ http://Charbagh.blogfa.com

درود برشما
یادش گرامی باد
آیا شما از پیش از برگزاری این گردهمایی آگاهی داشته اید؟
اگر این چنین است،چرا پیش ازآن آگاهی رسانی ننموده اید؟
چگونه است که برای همایش روز اصفهان در تارنمای خودتان ودیگر تارنماها آگاهی رسانی شده بود ولی برای این گردهمایی هیچ خبری به دلبستگان داده نشد؟
***********************
پرسش دیگری داشتم: آیا فیلم همایش رزواصفهان تا کنون آماده شده است؟دربخشهای پیشین نیز پاسخ داده اید ولی روش ارتباط با دبیر انجمن را اعلام ننموده اید.
با سپاس فراوان

درود
دوست عزیز
من خودم هم اطلاع نداشتم. ظاهرا به دلایل مختلف، از راه های معمول اطلاع رسانی نشده است که شاید یکی از دلایل آن نزدیکی با محرم است.
هنگامی هم که مطلع شدیم نمی دانستیم برگزار کنندگان چه کسانی هستند و چون فرصت اطلاع رسانی نبود و اطلاعات ما هم دقیق نبود. چیزی روی سایت منتشر نشد.
در همان جلسه بود که فهمیدیم که برگزار کننده استاد شاهزیدی با هماهنگی خانواده تاج هستند.
در مورد همایش هفته اصفهان چون خودمان در شمار برگزار کنندگان بودیم خوب طبیعی است که اطلاعات دقیق داشتیم.

یک خبر هم از همین حالا خدمتتان عرض می کنم که روز جمعه 26 آذر آیین بزرگداشت زنده یاد ارحام صدر در مزار ایشان در قطعه نام آوران باغ رضوان برگزار می شود.
---
فیلم همایش اصفهان به زودی تکثیر خواهد شد. لطفا از طریق ایمیل تلفن همراه خودتان را برایم بگذارید تا نحوه دریافت آن را به اطلاعتان برسانم.
شاد باشید. / شاهین

محسن بریحی 15 آذر 1389 ساعت 10:41 ب.ظ http://charbagh.blogfa.com

درود برشما
سپاس از مهرتان
بالنده باشید

محسن بریحی 15 آذر 1389 ساعت 11:04 ب.ظ http://charbagh.blogfa.com

درود
بزرگداشت استاد ارحام صدر بامداد آدینه است یا پسین؟و در چه ساعتی خواهد بود؟
شماره همراه را برایتان فرستادم.
سپاس

درود
تا آنجا که من می دانم ساعت 2 بعدازظهر خواهد بود. اگر خبر دیگری داشتم به اطلاع خواهم رساند.
شاد باشید

مانی 15 آذر 1389 ساعت 11:23 ب.ظ

دکتر درود. من استاد شاهزیدی را چند باری در چند محفل دیده ام. آدم آرام و موقریست و در عین استادی همچنان شاگردانه از استاد تاج یاد می کرد. خودتان چطورید؟

درود بر شما مانی جان
اگر بودید و می دیدید که استاد شاهزیدی چگونه با فروتنی از این سو به آن سو می دوید تا مراسم خوب برگزار شود، حتما مثل من به این همه قدرشناسی او از استادش آفرین باد می گفتید.
مانی عزیز
من خوبم. امیدوارم شما هم خوب و خوش و خرم باشید.
به امید دیدار/ شاهین.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد