ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

از ایران نامه انتقاد کنید!

 

از ایران نامه انتقاد کنید!

دوستان و خوانندگان گرامی! تارنگار «ایران نامه» فعالیت خود را از روز چهارشنبه 9 شهریورماه 1384 بر روی سایت «پرشین بلاگ» آغاز نمود و تا آخرین پستش در 19 تیرماه 1386 بر روی پرشین بلاگ، بیش از 32000 بازدیده کننده داشت.  اما پس از گرفتاری‌هایی که برای پرشین بلاگ ایجاد شد، ایران‌نامه از نشانی پیشین خود کوچ کرد و از 20 امردادماه  1386 بر روی سایت «بلاگ اسکای» فعالیت خود را ادامه داد و از آن تاریخ تاکنون بیش از 434000 بازدید کننده داشته است. ایران‌نامه، در آغاز یک وبلاگ شخصی بود که تنها به انتشار یادداشت‌ها و پژوهش‌های شاهین سپنتا می‌پرداخت، اما به تدریج کوشید تا با هدف آگاهی‌رسانی پیرامون میراث فرهنگی و طبیعی ایران، ضمن انتشار اخبار و گزارش‌هایی در این زمینه‌ها، مطالب و دیدگاه‌های دیگر نویسندگان و پژوهشگران را نیز در موضوعات ایران‌شناسی و به‌ویژه اصفهان‌شناسی در حد امکان بازتاب دهد. در طی این مدت معمولا دوستان و بازدیدکنندگان از روی مهر ما را از نظرات دوستانه و پیام‌های دلگرم کننده خود بهره‌مند ساخته‌اند، اما اکنون که بیش از 5 سال از فعالیت ایران‌نامه گذشته، نویسندگان ایران‌نامه از همه دوستان و خوانندگان خواهشمندند که برای هرچه بهتر و پربارتر شدن این رسانه، دیدگاه‌ها و انتقادات خود را بی‌پرده و روشن با ما درمیان بگذارید و در مورد محتوای مطالب ایران‌نامه اعم از پژوهش‌ها، گزارش‌ها، سروده‌ها، یادداشت‌ها، فایل‌های صوتی، تصاویر، پیوندها و ... همچنین روش ارائه مطالب اظهار نظر کنید و ما را از انتقادات سازنده و راهگشایتان بهره‌مند سازید. مطمئن باشید که همه نظرات و انتقادات شما به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد و ما را در اصلاح روش‌ها و بهبود مطالب یاری خواهد داد. شما می‌توانید انتقادات خود را با ذکر نمونه و مصادیق، به نام اصلی یا نام مستعارتان در زیر همین پُست در قسمت «پیام‌ها» درج کنید و یا به نشانی رایان‌نامه ویراستار drshahinsepanta@yahoo.com بفرستید. 

                           نظرات ارسال شده از طریق ایمیل در ادامه آمده است:

مژگان جنتی مقدم از روی مهر نوشته است: 

salam 
man alaghe ziadi be matalebe farhangi dashtam va baray be dast avordane ettelaat talashe ziadi mikardam.makhsusan inke baray ye moalem be ruz budan shart asasie.
bad az ashna shodan ba webe shoma va dar ekhtiar dashtan bastehay khandanie shoma besyar shad budeh va hastam.
va khoda konad hamishe hamintor bashad.
chera ke man va hame ma alave bar khabar ha az daneshhay kholase chandin ketabe hazer va be ruz estefade mikardim.
be shakhse az zahamat shoma besyar mamnoonam va har koja ke tavanestam shoma va webe shoma ra moarrefi kardam.
payande va javid bashid...ta hame ba ham bashim
m.j.m 
 
مصطفی مسعودی هم نوشته است: 
 
 
درود بسیار بر شما
امیدوارم تندرست و شاد باشید.
من نمی خواهم از خوبی های شما بگم  چون خوبی های شما فراوان است و بی نیاز از بازگویی. بدون بزرگنمایی می گویم کارتان درست است.
ولی انتقاد یا پیشنهاد هم دارم.
درکارها و فعالیتهایتان گاهی رنگ و بوی سیاسی دیده میشود البته منظور این نیست که سرپرستان گرایش سیاسی را تبلیغ میکنند منظورم اینه که میشه برخی مطالب گرایش دار رو پخش نکرد.
دیگر این که در برخی موارد مهم ملی و ارزشمند در سطح فراملی گاهی کمرنگ ظاهر می شوید مانند پشتیبانی از نام خلیج فارس - جزایر سه گانه ایران - دریای مازندران - تبلیغ برای جلوگیری از اهانت به فرهنگ و تمدن ایرانی در شبکه های بیگانه و ...مواردی از این دست.
اینها را از این جهت میگویم که ما هم فعالیت ایران شناسی داریم و به گمانم اگر همه پایگاه ها در برخی مسایل باهم و متحد باشند بسیار کارسازتر خواهد بود
پاینده و پیروز باشید
 مصطفی مسعودی - سرپرست پایگاه ایران هفت هزارساله
 
در پاسخ به او نوشتم: 
 
درود
دوست گرامی
جناب آقای مصطفی مسعودی
چقدر خوشحالم که ما را از نظرات ارزشمند خودتان بی بهره نگذاشتید.
حق با شماست برخی مطالب من - از قول خودم می گویم نه همکارانم- گاهی رنگ و بوی سیاسی دارد و جنبه اعتراضی پیدا می کند. من نیز چون شما معتقدم بهتر است مسائل مختلف به نحوی از هم تفکیک شوند که تاثیر منفی روی یکدیگر نگذارند. البته معمولا هر نویسنده‌ای گرایش هایی دارد ولی فکر می کنم جای بیان هر گرایش یا نظری در هر جا و در هر نوشتاری نیست. امیدوارم بتوانیم این اشکال را برطرف کنیم.
اشاره به برخی موضوعات مهم در سطح ملی داشته اید و از ما خواسته اید که بیشتر به آن ها بپردازیم. پرداختن به مسائل مهم ملی که نام برده اید وظیفه همه ماست . این انتقاد شما را نیز با کمال میل می پذیرم و امیدواریم که در آینده بتوانیم با کمک دوستان خوبی همچون شما به این وظیفه خود نیز بهتر عمل کنیم.
با اجازه شما متن این نامه شما را در زیر همان فراخوان خوانندگان ایران نامه به انتقاد خواهم آورد . شاید دوستان دیگری هم باشند که همین نظرات را داشته باشند.
شاد و پیروز باشید
شاهین سپنتا 
نظرات 10 + ارسال نظر

با سپاس از تلاشهای شما و امید به عزم عمومی مردم جهت صیانت از میراث فرهنگی- تاریحی- صنایع دستی و معنوی ایران زمین

دوست گرامی
علیرضا صادقی عزیز
درود من به شما و همه دوستان و هم میهنان عزیز در شهر تاریخی یزد و به ویژه یاران انجمن دوستداران و حافظان خشت خام یزد که برای پاسداشت میراث فرهنگی کشورمان تلاش می کنید. / شاهین.

جعفری 12 آذر 1389 ساعت 10:19 ب.ظ

من همیشه افراد دلسوز و پرتلاش را تحسین کرده ام .خوشحالم که شما دین خود را به میهن ادا می کنید .موفق باشید.

با درود و سپاس
ما کوشیده ایم تا به وظیفه خود عمل کنیم. البته امیدواریم که به آنچه که می گوییم و می نویسیم اول خود عمل کنیم و فقط در حد سخن باقی نماند.
شاد و خندان باشید/ شاهین.

احسان رعنایی 12 آذر 1389 ساعت 10:23 ب.ظ

درود بر شما

اولین انتقادی که از ایران نامه به ذهنم رسید این بود که خیلی سخت میشود نقدش کرد! چون نیاز به واکاوی زیاد دارد، اگر کمی عیب و نقص بیشتری داشت ممنونتان میشدم!!

برقرار و پاینده باشید

درود
دوست عزیز
از مهر شما سپاسگزارم
بی تعارف بگویم: من و دیگر دوستانی که نوشتارهایشان در ایران نامه تاکنون منتشر شده است نیاز مند نقدهای موشکافانه و ریزبینانه خوانندگان هستیم حتی اگر به واکاوی زیاد نیاز باشد، خواهش می کنیم که ما را از نظرات خود بی بهره نسازید.
البته اینطور که نوشته‌اید عیب و نقص دارد اما کم است. ای کاش همان مواردی را که به نظرتان رسیده برایمان می نوشتید/ شاهین.

حسن 13 آذر 1389 ساعت 05:12 ق.ظ

دوست عزیز چرا لینک آمار بازدیدکنندگان را عمومی نمی کنید

درود
حسن عزیز،
چون در آن صورت افزون بر آمار بازدید کننده ها اطلاعات دیگری همچون آی پی بازدید کنندگان و افرادی که کامنت گذاشته اند و جزئیات ارجاع دهنده ها و اطلاعات دیگر نیز برای عموم قابل مشاهده خواهد بود و این ممکن است از نظر امنیتی برای فرد یا افرادی ایجاد مشکل نماید.
البته در پایین وبلاگ، کنتور تعداد بازدید کنندگان را نشان می دهد. ولی نکته اصلی این است که تعداد زیاد بازدید کنندگان به تنهایی نشانه موفقیت یک سایت یا وبلاگ نیست.
گاهی اوقات میزان ارجاع ها و لینک های داده شده یا نقل قول مطالب یک سایت یا وبلاگ در نشریات، ایمیل‌ها و سایت های خبری و عمومی دیگر نشانه بهتری از تاثیر گذاری آن است.
در هر حال اگر شما به آمار دقیق تری از شمار بازدیدکنندگان ایران نامه به تفکیک شهر و کشور و نحوه ورود و ساعت و دقیقه بازدید نیاز دارید ایمیل خودتان را بگذارید تا برایتان بفرستیم . البته از ارسال آی پی بازدیدکنندگان معذوریم.
شاد باشید

ایمان حجتی 13 آذر 1389 ساعت 06:19 ب.ظ http://www.a3mooni.com

خسته نباشید
تبریک می گم

درود
دوست عزیز آقای حجتی
من هم تلاش های شما را ارج می نهم
شاد باشید/ شاهین

m.j 13 آذر 1389 ساعت 11:47 ب.ظ http://ghalamnegar.persianblog.ir/

شما فقط در انتفاد خود سپاس و تشکر دریافت خواهید کرد... پاینده باشید

درود
امیدواریم فقط سپاس و تشکر دریافت نکنیم.
امروز دو انتقاد نیز برایمان ایمیل شد که پس از کسب اجازه از فرستنده نامه در زیر همین مطلب اضافه خواهد شد.
شاد باشید/ شاهین

درود و عرض ادب
جناب دکتر سپنتا

از تلاش و کوشش بی وقفه شما صمیمانه سپاسگزارم و بسیار خرسند هستم که شهر من چنین دل‌سوزان و فرهنگ‌دوستان بزرگی دارد. نقدی ندارم جز بر محیط اداره و کنترل ایران نامه. به نظرم اکنون پس از سال ها تلاش وقت آن رسیده است که «ایران‌نامه» در قالب یک وب سایت به مخاطبان عرضه گردد. وب سایتی که در خور و شان محتوای بی نظیر ایران نامه باشد.

با مهر
محمد جمشیدپور

درود
دوست عزیز
حق با شماست اما چه کنیم که بضاعت فنی ما ناچیز است و توان طراحی و راه اندازی وب سایت را نداریم.
بهروز باشید/ شاهین

بهنام 13 آذر 1389 ساعت 11:58 ب.ظ

با سلام . و خسته نباشید خدمت کلیه دست اندر کاران ( ایران نامه ) که برای پاسداشت فرهنگ و تمدن میهن عزیزمان تلاش میکنند . 1 : به نظر این حقیر قالب وبلاگ زیاد مناسب نیست به طوری که بیننده در نظر اول زیاد مجذوب نمیشود که البته میتوان انرا بهتر کرد . 2 : تیتر مطالب چپ چین درج گردیده که لازم است به طرف راست منتقل گردد چون زبان ما پارسی است و تجربه ثابت کرده بینندگان همیشه مطالب را از طرف راست میخوانند و چپ چین مخصوص انگلیسی زبانهاست . 3 : لوگو ایران نامه که البته با خط زیبای نستعلیق منقوش گردیده و از نقاط قوت وبلاگ میباشد دارای رنگ مناسبی نمیباشد یا شاید چون در رنگ پس زمینه ( ابی ) استفاده گردیده زیاد مناسب به نظر نیاید و شاید این رنگ نشانگر فعالیت مثبت فرهنگی ان به نظر نرسد . 4 : در مورد نوع قلم و رنگ استفاده شده در پستها باید به صورت مناسب انتخاب گردد البته اندازه قلم مناسب است ولی تجربه نشان داده نوع رنگ قلم و تغییر رنگ نامناسب برای نشان دادن لینکها باعث کور رنگی بیننده میگردد . 5 : استفاده از عکسها نباید زیاد باشد علی الخصوص با سرعت پائین اینترنت ایران و به یاد داشته باشید که همگان هنوز نمیتوانند از اینترنت نسبتآ پر سرعت استفاده نمایند و تصور کنید شخصی که با اینترنت معمولی وارد وبلاگ شده باید چه مقدار وقت صرف باز شدن عکسها کند و باز هم تجربه نشان میدهد مخاطبین بی حوصله فورآ وبلاگ را میبندند و از ادامه مطالعه مطلب باز میمانند . با توجه به اینکه در لابلای مطالب پستها عکسها گنجانیده شده به نظر میرسد حواس خواننده معطوف دیدن عکسها میگردد و مطالب در لابلای عکسها گم شده اند . 6 : از نقاط قوت این وبلاگ میتوان به استفاده از نظرات کارشناسان محترم در زمینه های پژوهشی - معماری - هنری - و فرهنگی و غیره ... اشاره کرد که به صورت بالقوه ای در رساندن مفاهیم فرهنگی مجدانه تلاش مینمایند . 7 : دقت در تایپ مطالب پستها و عدم اشتباهات تایپی از نظر خوانندگان حرفه ای دور نمانده است و جای بسی تقدیر و تشکر را دارد . در پایان ضمن پوزش از انتقادات اینجانب که هدفی جز بهینه شدن این وبلاگ ارزشمند ندارد از کلیه دست اندرکاران ان علی الخصوص جناب دکتر سپنتا تقدیر و تشکر مخصوص مینمایم و امیدوارم مانند همیشه پر انرژی بوده و از تلنگر بد خواهان هراسی به خود راه ندهید و با توکل به خداوند قادر متعال به راه خود ادامه دهید . انشالله .. ارادتمند بهنام سعیدی .

درود
دوست گرامی
بهنام سعیدی عزیز
از این که وقت گذاشتید و همه نظرات خود را با دقت نوشتید تشکر می‌کنیم.

یک - در انتخاب قالب وبلاگ با شما هم عقیده ام. خیلی قالب مناسب محتوا نیست. اما تنها قالبی بود که پهنای باند مطالبش بیشتر بود و راحت می شد عکس روی آن گذاشت. این قالب الان در لیست قالب‌های بلاگ اسکای نیست. اگر قالب مناسب دیگری پیدا کنیم حتما استفاده خواهیم کرد.

دو - تیتر را ما به صورت وسط چین کار می کنیم و تاکنون چپ چین کار نکرده ایم. نمی دانم چرا در رایانه شما چپ چین نمایش داده می شود. لطفا دوباره بررسی کنید اگر اشکال فنی از ماست اطلاع دهید تا برطرف کنیم.

سه- لوگوی فعلی دقیقا لوگوی روی جلد کتاب ایران نامه است که در سال 82 منتشر کردم و مجموعه ای از سروده های ملی است. البته اصراری در استفاده از آن نیست. اگر لوگوی مناسبی را دوستان هنرمندم در نظر داشته باشند حتما جایگزین می کنم. همین جا از همه دوستان هنرمندم خواهش می کنم در این مورد ما را یاری دهند.

چهار- تاکنون شکایتی از نوع رنگ قلم از طرف بینندگان نشده است. من فکر می کردم که رنگ آبی از رنگ های استاندارد برای قلم در سایت ها باشد. اگر شما پیشنهاد دیگری دارید برای رنگ قلم و لینک‌ها لطفا به ما اطلاع دهید.

پنج- تاکنون فکرمی کردیم گاهی اوقات عکس ها ممکن است گویاتر و جذاب تر از مطلب باشد که برای خیلی ها مطلب خسته کننده تر است. برای همین در کنار مطالب از تصویر بیشتر استفاده کردیم و این زحمت خودمان را هم برای آپلود عکس ها دو چندان می کند و گاهی ساعتی طول می کشد تا همه عکس ها آپلود و درج شود. البته معمولا مخاطبان ما افرادی شکیبا هستند و با حوصله منتظر باز شدن عکس ها شده اند. اما چون ما راضی به زحمت آن ها نیستیم اگر باز هم درخواستی برای کم کردن عکس ها برسد حتما از تعداد آن ها کم خواهیم کرد.
در مورد این نکته که می فرمایید گاه مطالب در لابلای عکس ها گم می‌شود هم حق با شماست. از این پس سعی خواهد شد عکس ها در حد امکان در آخر مطلب گذاشته شود. مگر این که نویسنده در جانمایی عکس ها تاکیدی داشته باشد.

هفت- مطالب را معمولا چندین بار بازخوانی می کنیم تا غلط نداشته باشد ولی گاهی هم شده که از دستمان در رفته و حروفی اضافه یا کم شده که دوستان تذکر داده اند و ویرایش شده است.

از مهر شما بسیار سپاسگزاریم و تلنگرها را نیز اگر برایمان سازنده باشد به جان می خریم./ شاهین

سلام

انتقاد بهایی ست که انسان شریف جان عزیز خود را بابت آن می پردازد !

مهربان مهرتان به این پاک مرز و بوم

وحید 14 آذر 1389 ساعت 03:50 ب.ظ

ضمن تشکر از زحمات شما در رابطه با حجیم شدن برخی پست ها به دلیل داشتن عکس لازم دونستن بگم که درسته برای برخی دیدن اون پست سخت میشه ولی نمیشه برای پست هایی که مثلا راجع به خانه های تاریخیست عکس نگذاشت.به هر حال من که راضیم ولی اگر خواستید داخل پست عکس نگذارید می توانید عکس ها را داخل یک فایل zip قرار داه برای دانلود بگذارید و در داخل متن به شماره عکس مورد نظر ارجاع دهید.
با تشکر

درود
وحید عزیز

اگر بدانیم که دوستانی که در ایران اینترنت پرسرعت ندارند با مشکل دیدن عکس ها مواجه هستند، باید راهکاری برای این مشکل پیدا کنیم که البته فقط خوانندگان ایران نامه با این مشکل روبرو نیستند. بسیاری از سایت ها که گزارش تصویری منتشر می کنند یا فتوبلاگ ها و یا حتی ایمیل هایی که دارای عکس هستند با همین دشواری ها باز می شوند.
اما ما سعی می کنیم چاره ای برای حل آن بیاندیشیم.
از پیشنهاد خوب شما هم سپاسگزاریم./ شاهین.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد