ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

سخنان اسفندیار حیدری پور در همایش هفته اصفهان

 

مسجد جامع اصفهان، ثبت جهانی خواهد شد

ایران‌نامه – معصومه شهباز: رئیس سازمان میراث فرهنگی اصفهان در میزگردی تخصصی که در دومین همایش هفته اصفهان برگزار شد از گردآوری و ارسال پرونده مسجد جامع اصفهان برای ثبت جهانی این اثر در یک ماه آینده خبر داد. اسفندیار حیدری‌پور، همچنین با اشاره به بازدید به عمل آمده از کوه آتشگاه، ضمن اذعان به نبود امکانات کافی جهت گردشگران، از تخصیص اعتبارات کافی به این میراث کهن خبر داد و افزود: مطالعات در این خصوص انجام شده و بحث نصب پله‌ها جهت عبور گردشگران، ایجاد اتاق معرفی، مرمت بناهای موجود و حصارکشی محوطه آتشگاه در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار دارد. حیدری‌پور در بخش دیگری از سخنانش به سی‌و‌سه پل اصفهان اشاره نمود و گفت: مرمت سی‌و‌سه پل تا یکی دو ماه آینده شروع خواهد شد، و اعتبارات خوبی به مرمت این پل اختصاص خواهد یافت. وی با اشاره به وضعیت پل‌های تاریخی اصفهان افزود: در حال حاضر پل‌های تاریخی در اصفهان مظلوم واقع شده‌اند که در این راستا سازمان میراث فرهنگی طرح حفاظتی با استقرار یگان حفاظتی در این پل‌ها را در دستور کار دارد.

     

حیدری‌پور، در ادامه میزگرد، در مورد برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی درخصوص ارگ تاریخی قورتان در محور گردشگری شرق اصفهان و حفظ آن از تخریب‌ها گفت: در مورد قله قورتان مصوبه دولت را گرفته‌ایم و این مکان در آینده به عنوان اولین «اکو- موزه» ایران و جهان شناخته خواهد شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی اصفهان، همچنین با اشاره به همکاری‌ها و توافق‌های به عمل آمده بین سازمان‌ میراث فرهنگی استان اصفهان با استان چهار محال بختیاری، از تلاش  مشترک برای ثبت زاینده رود از سرآب تا پایاب به عنوان یک «اثر طبیعی ملی» در آینده خبر داد.

حیدری پور در واکنش به نگرانی‌های دوستداران اصفهان از تهدیدهایی که پروژه  مترو برای شهر- موزه  اصفهان خواهد داشت، به شرکت‌کنندگان گفت: کارشناسان مشاور و کارشناسان یونسکو معتقدند که ارتعاشات عبور مترو بیشترین آسیب را به مدرسه چهارباغ خواهد رساند.

رئیس میراث فرهنگی اصفهان افزود: عبور مترو از تونل ایجاد شده در محور چهارباغ، توسط مشاوران دانشگاه صنعتی در دست مطالعه است و تا زمانی که نتایج این مطالعات به دستمان نرسد هیچ گونه اقدامی در این خط صورت نخواهد گرفت.

حیدری‌پور با اشاره به اتمام دو فصل از کاوش در تپه اشرف اصفهان، به ادامه یافتن این کاوش‌ها اشاره نمود و افزود: یک میلیارد تومان بودجه ملی و استانی برای 50 فصل کاوش در تپه اشرف در نظر گرفته شده است و آثار به دست آمده از این کاوش‌ها به اصفهانی‌ها و گردشگران تحویل خواهد شد و مطالعات برای تبدیل شدن این تپه به «سایت-موزه» در دانشگاه محیط زیست تهران در دست بررسی می‌باشد. وی همچنین از شروع گمانه‌زنی‌ها در تپه جی از هفته آینده خبر داد.

گفتنی است دومین همایش هفته اصفهان با حضور اصفهان‌شناسان و دوستداران اصفهان برپا شد و میزگزد تخصصی میراث فرهنگی این همایش با حضور دکتر عبدالله جبل‌عاملی، دکتر مهدی کیوان، دکتر سیروس شفقی ، مهندس علی نادری و اسفندیار حیدری‌پور برگزار گردید و حاضران به پرسش‌های شرکت کنندگان درباره مسائل و مشکلات میراث طبیعی و فرهنگی اصفهان پاسخ گفتند.

                                               عکس‌ها از نیما گودرزی

نظرات 1 + ارسال نظر
یه دوست 1 شهریور 1390 ساعت 02:55 ب.ظ

سلام.میخواستم از این طریق ارادت خاص خودم را خدمت جناب آقای مهندس حیدری پور عرض کنم.آقا خدا قوت .دست حق به همراهتان.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد