ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

نمایشگاه آثار مرتضی بخردی همزمان با هفته اصفهان

 

به فرخندگی روز اصفهان برگزار شد: 

نمایش پیوند سودمندی و زیبایی در آثار هنری مرتضی بخردی 

 

ایران‌نامه- معصومه شهباز: "عشق به زیبایی است که آدمی را وا می‌دارد تا در ساخته‌هایش زیبایی را با سودمندی در آمیزد و مهارت خویش را در این آمیزه یگانه جستجو کند. سودمندی و زیبایی دو وجه لازم و ملزوم یکدیگرند که از همان زمان که بشر یاد گرفت در شکل دادن مادهٔ خام طبیعت نقش خود را ایفا کند، مقصدِ منظور وی بود". مرتضی بخردی، هنرمند اصفهانی، با بیان این دیدگاه، درباره آرمانش از نمایش آثارش در گالری آپادانای اصفهان افزود: آنچه اکنون در این راه تازه منظور است، پیوند دوباره‌ای میان زیبایی و سودمندی است. فراخواندن زیبایی‌های بریده از سودمندی و آراستن آنها در اشیایی یگانه و بی همانند، اشیاء سودمندی که نوازش دستی هنر آفرین بر چهره داشته و خانه و کاشانه ما را می‌آرایند. مهندس بخردی که دانش آموخته طراحی معماری داخلی است، درباره انگیزه‌اش از کاربردی کردن هنرهای ایرانی در زندگی امروزه گفت:  در گذشته هنر‌های سنتی ما در عین این‌ که کاربردی بوده؛ از ذوق، سلیقه و اصالت هنری  بهره  برده‌اند؛ اما معضلی که سال‌هاست هنرهای سنتی با آن روبه رو بوده این است که  بیشتر جنبه تزیینی پیدا کرده و در نتیجه تکرار مکرراتی شده که هیچ جای کاربردی در زندگی امروز ما ندارند؛.مساله‌ای که بیست سال روی آن  کار می‌کنم کاربردی کردن هنرهای سنتی است و این که جای کاربردی برای صنایع دستی در  زندگی امروزه پیدا کنم .

            

                                                     مهندس مرتضی بخردی

وی راه حفظ بقاء هنرهای سنتی را در کاربردی کردن آنها  دانست و افزود: با توجه به شغل و زمینه‌های تحصیلی که داشتم شروع به اجرای طرح‌هایم کردم؛ بیست سال  داد این را می زنم که  هنرهای سنتی ما باید کاربردی باشند تا بتوانند دوام و بقا داشته باشند وگرنه می‌شوند کارهای صد سال و دویست سال پیش.

بخردی، ضمن اشاره به ویژگی‌های آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه گفت: مجموعه کارهای این نمایشگاه ماحصل یک سال طراحی من  هستند.  در طرح‌هایم از همه هنرهای سنتی به شکل‌های مختلف از جمله کاشی، قلم زنی، نقاشی پشت آیینه و لایه چینی استفاده کرده ام. نقاشی پشت آینه و لایه چینی جزء هنرهای دوره صفوی هستند که  سعی کردم در اجرای طرح‌هایم احیا کنم.

وی افزود: شاید استفاده از عنوان هنر ایرانی یا هنر کاربردی ایرانی برای این کارها بهتر باشد، چرا که وقتی نام هنرهای سنتی را به کار می‌بریم این ذهنیت پیش می‌آید که این کارها فقط همان هنرهای قدیمی هستند و باید همان طور بمانند؛ اما اگر ما در طول تاریخ یک نگاه گذرا داشته باشیم در هر دوره‌ای در هنرهایی که ما بر آن هنرهای تزیینی نام گذاشته‌ایم نوآوری هم بوده؛ یکی از اهداف من در اجرای طرح‌هایم همین بحث نوآوری بوده با به کارگیری اصالت و هویت هنر ایرانی.

 مرتض بخردی با تاکید بر تلاشش برای کاربردی کردن هنرهای تزئینی ادامه گفت: در گذشته هنرهای کاربردی بیشتر برای مصرف روزانه و هماهنگ با تناسبات معماری ساخته می‌شد، به عنوان مثال اگر فرشی بافته می‌شد بر اساس تناسبات معماری و فضای اتاق‌ها بوده است و امروز هم ما باید از همان الگو پیروی کنیم.

گفتنی است که هنرهای کاربردی ارائه شده مرتضی بخردی در این نمایشگاه، بیشتر حس و هوای دوران قاجاری به بعد  را دارند و لایه چینی و نقاشی پشت آیینه بیشتر تکنیک‌هایی از دوره صفوی هستند که در طرح‌هایش به کار بسته است.  یکی از دلایلی که نمایشگاه این هنرمند با استقبال خوبی از سوی هنردوستان رو‌به رو شده، افزون بر زیبایی و جذابیت، و دارا بودن اصالت  و هویت  ایرانی آثار،  جنبه کاربردی و سودمندی این هنرها در زندگی امروز ماست و این همان هدفی است که هنرمند به دنبال کرده است.

نمایشگاه آثار مرتضی بخردی تا سوم آذرماه، در گالری آپادانای اصفهان واقع در خیابان آپادانا دوم، کوچه لاله، نبش کوچه گل پرنسس، پلاک ۲۵  برپا خواهد بود. 

                         

                         

          

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد