ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

مردمک 7

 

تپه اشرف در انتظار فصل دوم کاوش

ایران‌نامه- مهرناز شهباز: در زمستان سال گذشته، در مصاحبه‌ای که با رئیس سازمان میراث فرهنگی اصفهان داشتم، وی از شروع بررسی و کاوش تپه اشرف در امسال خبر داد. سرانجام پس از گذشت سال‌ها بی‌توجهی و تهاجم به تپه باستانی اشرف، جایی که تنها اثر بازمانده از اصفهان کهن محسوب می شود، فصل اول کاوش در این تپه باستانی در تابستان سال جاری آغاز شد و در یک دوره دو ماهه به پایان رسید. دست‌آوردهای این فصل از کاوش، بقایای بازسازی شده قلعه ساسانی در دوره آل‌بویه و سفال‌های مربوط به دوره ساسانی تا قرن چهارم هجری می‌باشد. بر اساس شواهد به دست آمده در فصل اول کاوش تپه اشرف، این تپه دربرگیرنده سندهای محکمی از بخش مهم تاریخ ایران یعنی انتقال از دوره ساسانی به دوره اسلامی است. به این ترتیب اهمیت این تپه و کاوش های آن نه تنها برای شهر تاریخی اصفهان بلکه برای روشن‌شدن زوایای تاریک تاریخ ایران ارزشمند خواهد بود. از سوی دیگر با تبدیل این تپه به سایت – موزه، پس از اتمام کاوش ها، بر پتانسیل گردشگری شهر تاریخی اصفهان افزوده خواهد شد. به این ترتیب کاوش در تپه اشرف را باید در شمار پروژه‌های ارزشمند شهر اصفهان دانست که نیازمند توجه و پشتیبانی همه جانبه، نه تنها از سوی سازمان میراث فرهنگی که تمام سازمان‌ها، دستگاه‌ها و مدیران شهری است. اکنون با توجه به اتمام فصل اول کاوش‌های این پروژه بزرگ که به گفته سرپرست گروه کاوش 10 سال به طول خواهد کشید، تا شروع فصل بعدی باید ردیف‌های اعتباری و ملزومات و امکانات ادامه کاوش از سوی دستگاه‌های مربوط تامین شود. همچنین با توجه به رفت و آمد مردم و گروه‌های موتور سوار و احتمال تخریب یافته‌های گروه کاوش، باید هرچه سریع‌تر کار تعیین حریم و حصار کشی تپه، استقرار یگان حفاظت و آگاهی‌رسانی از سوی سازمان میراث فرهنگی انجام شود و با تامین بودجه، بستر لازم برای آغاز فصل دوم کاوش، بلافاصله پس از اتمام فصل اول فراهم شود تا میراث تپه اشرف از آسیب های احتمالی در امان بماند.

نظرات 3 + ارسال نظر
مسعود 5 شهریور 1389 ساعت 07:36 ب.ظ

با سلام
خانم شهباز، امیدوارم این تذکرات به موقع شما مورد توجه مسئولان قرار گیرد و تا دیر نشده اقدامات عاجل انجام دهند

وحید 2 مهر 1389 ساعت 10:55 ب.ظ

شهرداری دوست داره اونجارو خراب کنه.از طرفی برای حصارکشی نیاز به مجوز شهرداری هست!!!
من با یکی از مسئولا که حرف میزدم میگفت ۱هفته بعد از کاوش فصل اول کاوش فصل دوم شروع میشه....الان ۱ماه گذشته معلوم نیست چرا شروع نمیشه...

حمیدرضارنانژاد 2 آبان 1389 ساعت 10:16 ب.ظ

باسلام واحترام
تا آنجایی که من میدانم درحفاری های باستانشناسی با توقف حفاری به مرمت بقایای معماری می پردازند وباور کنید حفاری های ژیوسته خیانت به آثار است وشما نباید از این خواست جاه طلبانه دفاع کنید چون یک دلیل علمی دارد که چندصد سال زیر خاک ماندن آثار را یکهو با حفاری پیوسته به خطر می اندازد نگذارید آثار باستانی محفوظ مانده چند صدساله به خاطر شهرت طلبی این آقای پر مدعا نابودشود شما را به خدا با باستان شناسان دیگر مشورت کنید.

درود
تا آنجا که ما ایشان را شناختیم ایشان فردی متواضع و فروتن هستند و جاه طلبی ندارند و نیازی هم به شهرت طلبی ندارند چون کارنامه پربار علمی ایشان وی را مشهور کرده است نه به قول شما شهرت طلبی.

این که می فرمایید بعد از کاوش مرمت می کنند درست است اما همان طور که خودتان هم نوشته اید بعد از کاوش نه در حین کاوش.
اکنون فصل دوم کاوش با وقفه کوتاهی از فصل اول آغاز شده است و باید شکیبا باشید تا با پایان فصل دوم کاوش و مشخص شدن محدوده بنا و انجام بررسی های علمی و مشخص شدن کاربری بنای ساسانی امکان مرمت اصولی فراهم شود.
در ضمن ایشان تنها نیستند و یک گروه چند ده نفره از باستان شناسان ایشان را همراهی می کنند.
ما پیشنهاد می کنیم اگر شما واقعا دلسوز هستید به جای نشستن در خانه و نوشتن نامه های توهین آمیز کمی به خودتان زحمت بدهید و بروید در محل کارگاه از نزدیک از کارگاه دیدن کنید و نظراتتان را بگویید و جوابتان را هم بگیرید.
وگرنه فقط با نق زدن کاری از پیش نمی رود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد