ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

مردمک 6

 

ثبت ملی و جهانی

نسخه‌ای برای حفظ میراث معنوی نمی‌پیچد

                                                                                                           ‌معصومه شهباز 

 ایران با تمدن چند هزار ساله یکی از کشورهای غنی در حوزه میراث معنوی است؛میراثی گسترده از آیین‌ها و سنت‌ها تا دانش‌ها و هنرها که هنوز شمار دقیقی از آنها در دست نیست اما توجه کافی در راستای حفظ ،حراست و یا احیاء آنها نشده است. ایران تاکنون 78 میراث معنوی را به ثبت ملی رسانیده که این خود یکی از نخستین گام‌ها در راه جهانی‌شدن و در نتیجه تلاش برای حفاظت و احیاء این میراث است. از سال 2003 که برای شناسایی و حفظ میراث معنوی جهان زیر عنوان کنوانسیون میراث معنوی جهانی تصمیمات جدی گرفته شد 7 سال گذشته و ایران تاکنون توانسته دو اثر یکی نوروز (به‌صورت مشترک با 7 کشور دیگر) و  دیگری موسیقی ردیفی را در فهرست میراث معنوی جهان به ثبت برساند. تعزیه، ورزش زورخانه‌ای، مهارت‌های بافت فرش عشایر فارس، مهارت بافت فرش کاشان، موسیقی بخش‌هایی از خراسان نیز از آثار معنوی هستند که پرونده‌های آنها برای بررسی در راستای قرار گرفتن در فهرست میراث معنوی جهانی از سوی یونسکو تایید شده‌اند و دو پرونده دیگر یعنی خیمه‌شب‌بازی و پرده خوانی در دو سال آینده بررسی خواهند شد.

اما به دلیل اهمیت حفاظت از این میراث در احیاء فرهنگ و آداب ایرانی تنها نباید به ثبت ملی و یا جهانی آنها بسنده کرد و ثبت این میراث به‌تنهایی، نگرانی دوستداران فرهنگ و تمدن ایران را خاتمه نمی‌بخشد چرا که تاکنون نسخه درستی برای تضمین حفاظت از این میراث پیچیده نشده است؛ شاید موسیقی ردیفی ایران نمونه بارزی از این ادعا باشد. موسیقی ردیفی ایران ثبت جهانی شده ولی زمینه‌های حفاظت و تقویت آن در ایران هنوز ناهموار است. به عبارتی حفاظت از این میراث یعنی زنده نگهداشتن روح معنوی آنها در کالبد جامعه و این موضوع تحقق نمی‌یابد مگر در فرصت‌هایی برای تبلور واقعی این میراث ارزشمند، که حاصل آگاهی و شناخت مسئولان از اهمیت همه جانبه میراث معنوی خواهد بود. یکی از این فرصت‌های از دست رفته، صنعت گردشگری است . گردشگران زیادی برای آشنایی با فرهنگ و تمدن کهن ایران به این کشور سفر می کنند اما تا به حال هیچ برنامه ای برای بهره برداری از این فرصت در جهت حفظ میراث معنوی، تدوین و عملی نشده و این در حالی است که کشورهای دیگر  از جمله چین از طریق معرفی جلوه های مختلف فرهنگی و آداب و رسوم کشور خود در چارچوب تجربه‌های لذّت‌بخش و به یادماندنی برای گردشگران، به صنعت گردشگری خود رونق می‌بخشند.

به این ترتیب، کشورهایی که به اهمیّت صنعت گردشگری در به گردش درآوردن چرخه ی اقتصاد خود آگاهی یافته اند از پتانسیل های میراث معنوی خود نیز نهایت استفاده را می کنند که نتیجه این عملکرد در نهایت به حفظ میراث معنوی منجر خواهد شد؛همان چیزی که در ایران با وجود غنای فرهنگی آن نادیده گرفته شده و هر روز، بیش از دیروز رنگ و غبار فراموشی گرفته است تا آنجا که جامعه جوان ایران با این میراث غنی احساس بیگانگی دارد.

نظرات 5 + ارسال نظر
نیما 16 تیر 1389 ساعت 08:23 ب.ظ

متاسفانه توی چند سال گذشته موسیقی ما در حاشیه رانده شده است و هیچ برنامه ای برای حفظ و اشاعه آن ندارند

خانم شهباز عزیز،
موضوعی که شما به درستی به آن پرداختید و به زیبایی (هرچند که مختصر) به قلم کشیدید، مسلما از اهمیت ویژه ای باید برخوردار باشد. اهمیت ویژه از آن نظر که ملتی که به میراث فرهنگی و معنوی خویش واقف نیست و در حفظ آن کوشا نمیباشد در مرحله پیش نابودی قرار دارد.
آگاهی به تاریخ است که حمیت را بوجود میآورد. حمیت است که نیاز به همبستگی ها را در برابر چشمها قرار داده و مطالبه میکند.
پرسش اینستکه این موضوع از کجا باید آغاز شود؟ از دولتها؟ دولتها تنها میتوانند که پشتیبانی نمایند و یا ننمایند. این مردم هستند که میتوانند به میراث خود رسیدگی کنند.
باغ فین کاشان در نزدیکی شهر شما یکی از نمونه های بارز میباشد. بر روی گچ بریهای بنای باغ فین شما یادگاریهای تماشاگران را نوشته میبینید.
اینکه چیزی به ثبت برسد یا نرسد نمیتواند به تنهایی ناجی چیزی گردد یا نگردد. اینکه صنایع دستی اصفهان به ثبت برسند یا نرسند مهم نیست. مهم اینستکه خریداران سراغ آنها میروند یا به کالاهایی که از کشورهای دیگر خریداری شده و در غرفه های اصفهان بفروش میرسند، روی میآورند و یا نه/
در پایان بایستی بگویم که حق با شماست که انتظار حمایت و پیشتیبانی از نهادهای دولتی و غیر دولتی دارید. این پشتیبانی میتواند مایه دلگرمی گردد.

موفق و پیروز باشید.
فرهنگی – تاریخی – صنعتی

درود
البته این را هم اضافه کنم و آن این که درست است که سهم اصلی با مردم است اما دولت و نهادهای زیر مجموعه اش که همه امکانات کشور را در اختیار خود گرفته اند نسبت به حفاظت از میراث ما مسئولیت دارند و متاسفانه به نظر می رسد که از این امکانات به درستی استفاده نمی شود.

یزدانمهر پارسی 21 تیر 1389 ساعت 10:29 ق.ظ


درود فراوان بر شما استاد گرامی آقای دکتر شاهین سپنتا و درد بر سرکار خانم شهباز، از زحمات شما عزیزان آزاده ی ایران زمین سپاسگزارم ، شاد ، پیروز و پاینده باشید.

رخساره 30 تیر 1389 ساعت 05:50 ب.ظ

خانم شهباز عزیز سلام
نوشتن از چنین دغدغه هایی کار بسیار جالبی است اما باید اعتراف کرد غرق شدن در روزمرگی ها بسیاری از مردم را از اندیشیدن به چنین مسائلی دور کرده است و حفظ میراث معنوی نیاز به تشکیل گروه هایی دارد که فقط با چنین آرمانی به فعالیت بپردازند.
با آرزوی موفقیت برای شما

علی سیل سپور 2 مرداد 1389 ساعت 11:33 ق.ظ

خانم شهباز سلام!
از تلاش شما در عرصه ی هنر وفرهنگ ایران سپاسگزارم.
مردم درایران تنها حافظان میراث کهن سرزمین خود هستند.
افتخارآفرینی گروه آوازی تهران درعرصه ی جهانی موسیقی کردر کشورچین مبارک باد!

سلام آقای سیل سپور گرامی
من هم به شما و همه تلاشگران عرصه فرهنگ به خاطر موفقیت در رشته هنر موسیقی در چین شاد باش می گویم و خبر این رویداد مهم را در اینجا برای آگاهی خوانندگان ایران نامه درج می کنم:

گروه آوازی تهران یک نقره و یک برنز را در مسابقات آواز ی و موسیقی کشور چین کسب کرد:

ایلنا: گروه آوازی تهران به سرپرستی میلاد عمرانلو در مسابقات جهانی کر چین با کسب یک مدال نقره و یک مدال برنز، برای موسیقی ایران افتخارآفرینی کرد. به گزارش خبرنگار ایلنا ، گروه آوازی تهران در بخش موسیقی محلی مسابقات جهانی گروه‌های کر در چین از بین 30 گروه شرکت کننده با کسب 78 امتیاز به مدال نقره این بخش دست پیدا کرد. این گروه همچنین در شاخه گروه‌های کر مجلسی مدال برنز مسابقات را به خود اختصاص داد. گروه آوازی تهران دیروز ( سه‌شنبه 29 تیرماه ) کنسرتی مشترک با ارکستر سمفونیک شانگهای چین برگزار کرد.این مسابقات در شهر شائوژینگ برگزار می‌شود و نخستین بخش آن در شاخه فولکلور و با حضور 30 گروه از کشورهای مختلف اجرا خواهد شد. وی در مجمع جهانی گروه های کر که با حضور نمایندگان بیش از سی کشور جهان در شهر شاوسینگ چین برگزار شد، حضور یافت و وضعیت گروه‌های کر در ایران را تشریح کرد. گونتر تیتش رییس سازمان اینترکولتور حضور میلاد عمرانلو و کشور ایران را در این مجمع باعث خوشحالی خود و دیگر اعضا سازمان دانست و ابراز امیدواری کرد به زودی شاهد برگزاری فستیوال های بین المللی کر در ایران باشیم. در این نشست که از ساعت نه صبح آغاز و تا پنج بعد از ظهر ادامه داشت نمایندگان کشورهای کرواسی، آرژانتین، نامیبیا، اندونزی، استرالیا و آمریکا به ایراد توضیحاتی در مورد فعالیت گروه های کر در کشورهایشان پرداختند. میلاد عمرانلو نیز طی نامه ای وضعیت گروه های کر در ایران را تشریح و با اشاره به کاستی های موجود در این زمینه راهکارهای خود، برای بهبود وضعیت گروه های کر در کشور ایران را به مقامات سازمان اینترکولتور تقدیم کرد. در این نشست نمایندگان کشورهای اتریش و آمریکا به تشریح مسابقات جایزه بزرگ 2011 اتریش و مسابقات جهانی گروه‌های کر 2012 در سینسیناتی امریکا پرداختند. گروه آوازی تهران به رهبری میلاد عمرانلو در مسابقات جهانی کر چین در بخش محلی و مجلسی صاحب مدال نقره و برنز شد. این گروه در بخش پاپ این مسابقات نیز حضور خواهد داشت. گروه آوازی تهران به سرپرستی میلاد عمرانلو اسفندماه 1387 در مسابقات جهانی و آسیایی کر در کره جنوبی دو مقام نخست و سوم را از آن خود کرده است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد