ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

مردمک 5

 

در خانه لطفی کرمان بوی زندگی نمی‌آید! 

                                              رویا ملکی (راهنمای گردشگران در کرمان)

قلم را به دست گرفته ام و صفحات سفید را پر می‌کنم از تاریخ شهرم؛ شهری که روزگاری مهد تمدن‌های بزرگی بود که اکنون آثار به‌جا مانده‌اش در موزه‌های مختلف جهان بر روی چشم نگهداری می‌شود. شهرم رنجور و خسته است و نیاز به دستان پُر مهری دارد که او را نوازش کنند و کجاست آن دستان؟!  در خانه نشسته ام، توی حوض‌ ِ خانه پُر است از ماهی‌های قرمز، و صدای پرندگان برفراز درخت پُر از سیب، طنین‌انداز است. خانه را آب و جارو کرده اند و بوی کاهگل مشامم را می‌نوازد. اهل خانه همگی در تکاپو هستند و پر از انرژی. خانه‌شان مجاور بازار شهر است، بازاری که اکنون طویل‌ترین بازار مسقف است و صدای بازاریان با هزاران امید در دل، به گوش می‌رسد. گوشه ای از خانه نشسته ام و به اهل خانه نگاه می کنم. چه زیباست خانه‌شان، اتاق‌هایشان هر یک به سبکی و به رنگی. اتاقی که رو به رویم است پر از آینه‌کاری است. این آینه کاری‌ها را جایی دیده ام.

کمی فکر می کنم و خانه لاری‌های یزد از ذهنم می گذرد ... آری خانه لاری‌های یزد همچون این خانه آینه‌کاری دارد. به اتاق زیر بادگیر می روم چقدر خنک است همانند تمام خانه‌های اعیانی کویری، تمام وجودم خنک می شود، گویی باد در من جریان دارد. به آسمان آبی نگاهی می‌اندازم و پرندگان را می بینم، ناگهان صدای کلاغی مرا از رویایم به واقعیت می کشاند ... دیگر از اهالی خانه خبری نیست. همه جا را کارتن‌های خالی و زباله‌ها فراگرفته است. سقف را نگاه می کنم که پر از تار‌های عنکبوت است و گوشه ای از آینه کاری‌ها خراب شده است. با چند داربست مانع ریختن سقف شده اند. دیگر بوی زندگی نمی آید!   

                       

         

         

          

           

                                         عکس‌های خانه لطفی از: مهران معظمی

این‌جا خانه لطفی در کرمان است. از لحاظ معماری با خانه لاری‌های یزد یکسان است. تالار آینه‌ای که در خانه لاری‌ها چشم نوازی می کند، اینجا داد از محجوری می‌زند و تصویر مبهوت بازدیدکننده را در خود حبس می‌نماید!

اما تفاوت‌هایش ....، تعارف را باید کنار گذاشت. سازمان میراث فرهنگی کرمان خانه لطفی را به فراموشی سپرده است. هم اکنون این خانه به زباله‌دانی شباهت دارد!

گویی بودجه این سازمان تنها هزینه سفر هنرمندان سینما می‌شود و یا مجریان تلویزیون برای جشنواره‌ها! آیا نمی‌توان فکری به حال این آثار کرد، آثاری که صنعت گردشگری یزد بر پایه آن‌ها می‌چرخد، گویی یزدی‌ها بهتر از ما کرمانی‌ها می‌دانند چه‌طور از آثارشان استفاده کنند. مشکل در چیست؟ آیا بودجه شهر ما در حد یزد و یا شهرهای دیگر نیست؟ و یا این که ما آثار تاریخی بیشتری داریم و بازسازی این خانه‌ها برای ما سودی ندارد؟ چه کسی باید پاسخگو باشد؟ چه کسی باید برای میراث ما دل بسوزاند؟

وقتی که با جمعی از دوستانم «راهنمایان شهر کرمان» برای بازدید از بام بازار رفته بودیم به این خانه برخوردیم که برای بسیاری از ما اولین دیدارمان بود! خانه ای که میراث فرهنگی به‌جای بهسازی و آماده سازیش برای علاقه‌مندان به هنر و فرهنگ این مرز و بوم، آن را به فراموشی سپرده است تا شاید به زودی این خانه هم مانند سایر خانه‌های قدیمی کرمان به خرابه‌ای تبدیل شود و باز مسئولین بنشینند و حسرت بخورند و انگشت حیرت بر دهان نهند که چه شد که گردشگران یزد را به کرمان ترجیح داده اند!

آرزویم این است که این خانه به دست معماری سپرده بشود که خانه را از نو پر از انرژی کند. بیایید در حفظ آثار تاریخی شهرمان از شهرهای دیگر عقب نمانیم و این را بدانیم که کار به عمل برآید به سخنرانی نیست.

نظرات 6 + ارسال نظر

سلام خانم ملکی،
جستار زیبایی بود با عکسهای زیبا.
من نمیدانم که در ایران قانون به چه صورت است اما در اینجا املاکی که قدمت زیاد دارند (معمولا خانه ها و ساختمانهایی که بیش از 50 سال عمر داشته باشند از این زمره بحساب میآیند) را میتوان بصورت خصوصی خرید و فروش کرد، اما قانونی وجود دارد که شما در اصل خانه و نمای خانه و فلسفه خانه نمیتوانید بهیچ وجهی و تحت هیچ شرایطی دستی برید. شما میتوانید تعمیرش کنید، میتوانید با رعایت بسیار سفت و سخت جنبه های فرهنگی و تاریخی بنا چیزهای جدید که وجودشان لازم است و به بنای ساختمان نیز صدمه ای وارد نمیسازند مانند شوفاژ و غیره به آنها اضافه نمائید یا مثلا چراغکشی کنید بشرطیکه به بنا هیچگونه صدمه ای وارد نیاید.
بسیاری از اشخاص پولدار و فرهنگی نیز هستند که بدنبال چنین املاکی میگردند تا با به روز کردن آن و مثلا موزه کردن یا در دسترس دید عموم گذاشتنشان هم این فرهنگ را حفظ کنند و هم درآمدی داشته باشند تا هم بخودشان برسد و هم برای تعمیرات آتی بکار گرفته شوند. مالک در صورت تخطی و صدمه زدن به ملک شدیدا مواخذه گشته و جریمه میشود.
مردم نیز پیوسته تشویق میگردند که به چنین مکانهایی رفته و ضمن شنیده تاریخ این مکانها بر دانش تاریخی خویش بیفزایند. حتی به آنها مباهات هم میکنند.
من نمیدانم که آیا در ایران چنین چیزی انجام میگیرد یا نه و اگر گرفته با موفقیتی ( منظور از موفقیت نوشتن یادگاری بر روی دیوارهای آنها مانند باغ فین کاشان نمیباشد) هم روبرو شده است یانه.
اما در پاسخ به پرسش شما که چه کسی باید پاسخگو باشد؟ میگویم : همه
به غمخوارگی جز سرانگشت ما
نخارد کس اندر جهان پشت ما
موفق و پیروز باشید.

فرهنگی – تاریخی – صنعتی

رویا 15 خرداد 1389 ساعت 10:26 ب.ظ

سلام
این که در اینجا واقعا چه قانونی است ، نمیدونم چون فکر میکنم در سازمان میراث هیچ قانونی حکم فرمایی نمیکند و فقط اگر به نفع کسی باشد کاری صورت میگیرد...
بسیاری از این خانه ها از املاک سازمان میراث هستند اما متاسفانه به فراموشی سپرده میشوند.
حتی موزه سکه کرمان در حال حاضر تعطیل میباشد آن هم به علت تعمیرات اما من شخصا هنوز کسی را ندیدم که به درون آن برود برای تعمیرات!!!!
یا این که حمام ابراهیم خان تعطیل میشود که به جکوزی تبدیل شود اما بعد از چند ماه میفهمن که اشتباه بوده!!!
این است از حفظ میراث ما!!!!!!!

امیر 17 خرداد 1389 ساعت 12:10 ق.ظ

خانم ملکی خسته نباشید
من شنیده ام که موزه موسیقی کرمان در ایران نظیر ندارد. لطفا گزارشی جامع از آنجا برایمان تهیه کنید
از زحمات شما تشکر می کنم

رویا 17 خرداد 1389 ساعت 01:03 ب.ظ

حتما در اولین فرصت

مرضیه 19 خرداد 1389 ساعت 11:20 ق.ظ

سلام

آفرین عالی بود. بابا فعلا همه تو میراث فرهنگی مرخصین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

سپاس دوست گرامی

شبنم 10 تیر 1389 ساعت 01:03 ب.ظ http://goleyakh260@yahoo.com

افرین...
امیدوارم فریادت بگوش مسئولین مربوطه برسه!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد