ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

روز کورش، روز بزرگداشت حقوق بشر

 

روز جهانی کورش بزرگ

روز بزرگداشت حقوق بشر در فرهنگ خردمدار ایران

پنج سال پیش، هنگامی که برای اولین بار « کمیته بین المللی نجات پاسارگاد » روز 29 اکتبر ( هفتم آبان ) را ـ که سالگشت روز ورود کورش بزرگ به بابل در 2500 و اندی سال پیش و صدور منشور حقوق بشر او است ـ به عنوان روز جهانی کورش بزرگ اعلام داشت و مردمان جهان و به خصوص ایرانیان را برای نجات آرامگاه و خانه او ـ که می رفت تا به دست حکومت اسلامی ویران شود ـ فرا خواند، هرگز گمان نمی رفت که این روز به چنین سرعتی در میان ایرانیان رسمیت پیدا کند. ایرانیان فرهنگ دوست و رسانه های خارج از ایران و وبلاگ ها و سایت های علاقمند به فرهنگ ایرانزمین در سراسر جهان، و از جمله ایران، با کمترین توان مادی و با بیشترین شور خود در بزرگداشت این روز شرکت کردند و از انسانی گفتند که در زمانه ای که دنیا جز بیداد و توحش نمی شناخت و تصوری از « حقوق انسان ها » مطرح نبود، اولین منشور حقوق بشر را از سوی ایرانیان به جهان هدیه کرد. 

جوانان ایران، که سال ها  کتاب های درسی کودکی و نوجوانی شان از نام شخصیت های تاریخی مان تهی شده بود، و چشم و گوش شان تنها به تبلیغات رسانه ها و مراکز وابسته ای باز  بود که بزرگانی چون کورش را با نام هایی چون «جباران تاریخ»، «طاغوتی» و «کافر» معرفی می کردند، با شنیدن آن چه که در منشور او بود، با دانستن این که کلمات و تصویر این منشور پس از 2500 سال، و در قرن بیست و یکم حتی، در سازمان ملل متحد حضوری زنده دارد، و از شنیدن گوشه هایی از ارزش های برآمده از فرهنگ خردمدار و مهرافروز و متمدن ایرانی شان به وجد آمدند. و از آن زمان تا کنون با همه محدودیت ها، با همه فشارها و بگیر و ببندها، و با همه سم پاشی های وابستگان به حکومت، هر ساله بزرگداشت این روز را در حد توان خودشان در ایران نیز برگزار کرده اند.

امسال اما روز جهانی کورش، با یکی از مهم ترین و متمدنانه ترین جنبش های آزادی خواهانه در طول تاریخ  ایران همزمانی پیدا کرده است. این جنبش، که با سبزی و حق طلبی آغاز شد، اکنون در خود خواسته هایی را می پروراند که نشان دهنده ی جضور و پایداری تفکر برخاسته از بستر فرهنگ با شکوه و انسان دوستانه ای است که منشور کورش را به وجود آورده است. این تفکر که بدون تردید از آن مادران و پدران باستانی ما بوده در ذهن مردمان امروز ایران، و به خصوص جوان های دلیر و متمدن ما امروزی شده است.

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد روز کورش بزرگ را به همگان تبریک گفته و همچنان از هموطنان خود در سراسر جهان تقاضا دارد که با حفظ میراث فرهنگی و طبیعی ایران زمین، و با بزرگداشت روزهای نیکی چون « روز جهانی کورش بزرگ » به گسترش و مانایی فرهنگ خردمدار، مهرآفرین، و شادمان ایرانی مان یاری رسانیده و این گونه، در مقابل فرهنگ خشن، جنگ طلب و ویرانگری که این روزها سرزمین مان را بیش از همیشه تلخ، عبوس و رنجور کرده است بایستند.

با مهر و احترام

شکوه میرزادگی

مسئول کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

اکتبر 2009

نظرات 4 + ارسال نظر
علیرضا روحانی 27 مهر 1388 ساعت 11:45 ب.ظ http://kohandiar.blogsky.com

با درود.
شادباش من را به سبب انتخاب تارنگار ارزشمند و پر مایه تان در مجموعه فعالان حقوق بشر پذیرا باشید.
با بهترین آرزوها...شادزیوید...مهر افزون

درود
خبر نداشتم. از آگاهی رسانی و پیام مهرآمیز شما سپاسگزارم
شاد باشید

یزدان مهر پارسی 28 مهر 1388 ساعت 07:31 ب.ظ

درود بر شما استاد گرامی .
از کوششهای ارزشمند شما سپاسگزارم ، پیشاپیش این روز بزرگ را به پیشگاه شما و ملت سر بلند ایران شاد باش گفته موفقیت جنابعالی را نیز ستوده خجسته بادمیگویم .
شاد پیروز و مانند گذشته سربلند باشید

راز شبنم 29 مهر 1388 ساعت 05:46 ب.ظ http://ariyan22.blogfa.com/

ممنون از اطلاع رسانی شما عزیز

poopak 12 آبان 1388 ساعت 10:14 ب.ظ

یادکرد از بزرگان،کاری ارزشمند و ستودنی است.کورش بسیار بزرگ بوده است و پهنای ایران زمین در دوره ی داریوش هم چنین، که از چین در خاور تا مصر در باختر را در بر می گرفت.
در کار خود پیروز باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد