ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

هفت سین گوگل!

گوگل هم سفره هفت سین نوروزی داشت !

Loading persian-newyear09-gif.gif, please wait...همزمان با نوروز، امسال نیز پایگاه اینترنتی گوگل نشان خود را با هفت سین نوروزی آذین بست و عنوان « عید نوروز » با خط فارسی و ( ( persian_newyear 09 را به انگلیسی برای آن به کار برد. در سفره هفت سین گوگل، سبزه و سیر و سماق و سنجد و سرکه و سمنو و سیب در کنار شمع های روشن دیده می شد. در اقدامی مشابه موتور جستجوگر لایو( live.com )  نیز که به شرکت مایکروسافت تعلق دارد، تصویری از تخت جمشید را در پس زمینه صفحه اصلی خود قرار داد. در هر دو مورد کاربران می توانستند با کوبه بر روی بخش هایی از این تصویرها ، توضیحاتی در مورد نوروز و تاریخچه آن بخوانند. این رویگرد مثبت به آیین های زیبای ایرانی در حالی اتفاق افتاد که باراک اوباما در پیام نوروزی خود به همه کسانی که در سراسر جهان نوروز را جشن می گیرند، گفت: امروز می خواهم بهترین آرزوهای خود را به همۀ کسانی که نوروز را در سرتاسر جهان جشن می گیرند تقدیم کنم. این جشن، هم یک آیین باستانی و هم زمانی برای بازآفرینی است و امیدوارم که شما از این فرصت ویژۀ سال برای بودن در جمع دوستان و خانواده بهره گیرید.

              Loading live2-jpg.jpg, please wait... 

                                              تخت جمشید در live.com      

اوباما در بخش دیگری از پیام نوروزی خود به ملت ایران گفت: نوروز تنها بخشی از فرهنگ نام آور شماست. هنر، موسیقی، ادبیات و نوآوری شما جهان را به دنیایی زیباتر و بهتر تبدیل کرده است. اینجا، در ایالات متحده، جامعه خود ما هم در پرتو سهمی که آمریکاییان ایرانی تبار ادا کرده اند پربارتر شده است. ما از تمدن بزرگ شما آگاهیم. دستاوردهای شما احترام ایالات متحده و جهان را برانگیخته است.

برای مدتی نزدیک به سه دهه روابط میان دو کشور تیره و تار بوده است. ولی این جشن، یاد آوری برای نقاط مشترک بشریت است که همه ما را به هم پیوند می دهد.  از بسیاری جهات شما نیز مانند ما سال نو خود را همان گونه برگزار می کنید که ما جشن می گیریم. با گردآمدن با دوستان و افراد خانواده، مبادلۀ هدایا و داستان ها و نگاه به آینده، با احساس تازه ای از امیدواری.   

 در بطن این جشن ها، نویدی برای یک روز بهتر، امیدی برای فرزندان ما، امنیت برای خانواده های ما، پیشرفت برای جوامع ما و آشتی میان ملت ها نهفته است. اینها امیدواری های مشترکند. این ها رویاهای مشترکند.

باراک اوباما در بخش پایانی پیام نوروزی خود با اشاره به بیتی از سعدی تاکید کرد: شایسته است کلماتی را که سالیانی پیش به وسیلۀ سعدیِِ نگاشته شده به خاطر آوریم: "بنی آدم اعضای یکدیگرند، که در آفرینش ز یک گوهرند." 

فرا رسیدن یک فصل نو، این انسانیت گران بها را که همۀ ما در آن مشترکیم به ما یاد آوری می کند. یک بار دیگر به این روح متعالی توسل جسته و نوید آغازی دوباره را بجوییم.

 وی سخنان خود را با این جمله به فارسی به پایان برد: « عید شما مبارک »

نظرات 1 + ارسال نظر
لطف ا...حاجی هاشمی ی - م 2 فروردین 1388 ساعت 05:38 ب.ظ

استاد گرامی جناب آقای دکتر سپنتای آزاده :درود بر شما،
فرا رسیدن نوروز باستانی ، فرشگرد طبیعت ،زاد روز و پیامبری
اشوزرتشت پیام آور یکتاپرست آریایی بر شما ، خانواده ی گرامی و ملت ایران فرخنده باد . با سپاس از کوششهای ارزشمند شما و آرزوی سالی پر بارهمراه با بهروزی وپیروزی همه جانبه .
آری : سر انجام راستی و روشنایی بر دروغ و تاریکی ونیرنگ چیره خواهد شد . هر روزتان نوروز *نوروزتان پیروز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد