ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

پل خواجو بر سکه های بی اعتبار

 

خرج کردن از اعتبار پل خواجو بر سکه های بی اعتبار1000 ریالی

در حالی که میراث فرهنگی و طبیعی اصفهان به خاطر ضعف مدیریت نهادهایی چون میراث فرهنگی، محیط زیست، شهرداری و شورای شهر اصفهان با خطرات جدی روبه رو هستند و برخی از این آثار همچون سی و سه پل، مدرسه چهارباغ، چهلستون و پل خواجو در آستانه نابودی قرار گرفته اند، بانک مرکزی جمهوری اسلامی دریک اقدام فرمایشی و نمایشی، سکه های 100 تومانی با نقش پل خواجوی اصفهان ضرب نموده است. بر روی این سکه ها که با طراحی بسیار نامطلوب و غیرحرفه ای ضرب شده اند، تصویری از کوه دماوند و در پشت آن ها تصویری از پل خواجو دیده می شود این سکه های صد تومانی  8/5 گرم وزن و 7/23 میلیمتر قطر دارند که نزدیک به قطر سکه های دو ریالی پیشین هستند که با قطری در حدود 2/22 میلیمتر بین سال های 1358 تا 1367 ضرب می شدند و این موضوع نشانه دیگری بر بی اعتبارشدن روز افزون واحد پول جمهوری اسلامی است. به نظر می رسد که اگر مسئولان به جای خرج کردن از اعتبار میراث ملی ایران و منقوش نمودن سکه های بی ارزش رایج در کشور با تصاویری از میراث فرهنگی و طبیعی اصفهان، از اجرای پروژه های مخربی همچون مترو در حریم این آثار خودداری می کردند و برنامه های موثری را برای پاسداری و نگهداری از این آثار در دستور کار قرار می دادند، امروز شاهد نابودی تدریجی این میراث گران بها نبودیم.

نظرات 2 + ارسال نظر
saeedsaeedi 13 اسفند 1387 ساعت 10:41 ق.ظ http://mountorsa.blogfa.com

از سوی بنیاد میراث پاسارگاد
سال 1388 خورشیدی سال میراث فرهنگی و طبیعی اصفهان نام می گیرد
پیشنهاد بنیاد میراث پاسارگاد به یونسکو
برای ثبت چهارشنبه سوری در میراث معنوی جهانی

لطف اله حاجی هاشمی ی -م 14 اسفند 1387 ساعت 01:48 ق.ظ

جناب آقای دکتر سپنتای عزیز: با درود و سپاس فراوان
استفاده ی ابزاری از نماد هاو سنبل های ملی ، دینی و مذهبی و بدنبال آن تخریب فرهنگ و میراث فرهنگی و طبیعی میهن سالهاست به شکلهای گوناگون ادامه دارد .
روزی باتمام قوا برای ویرانی تخت جمشید بسیج میشوند و روز دیگر به زیارت آن میروند ، یک روز هاله ی نور بالا ی سرشان احساس میکنند و دیگر روز به داشتن هفت هزار سال تمدن می بالند ، از سویی باطرح ویرانگر مترو ی اصفهان
میراث ارزشمند چند صد ساله ی این شهر زیبا را به نابودی میکشند و روزی دیگر نقش پل خواجو راروی سکه های جدید یکهزار ریالی تجویز می نمایند که بهتر بود تصویر چند ساقه ازدرختهان قطع شده ی چها باغ رابر پشت سکه ها حک میکردند
و یا چند کاشی زیبای مدرسه ی چهار باغ در حال ریزش را. تاشاید روزیکه اصحاب کهف از خواب بیدار شوند دست کم بدانند سکه ها مربوط به چه دورانی هستند .
درد بزرگ به خطرافتادن آرامگاه یگانه سردار این سر زمین و دشت بلاغی و شهر شوش و .... کم بود میراث فرهنگی و طبیعی شهر اصفهان نیز برآن افزوده شد . خواب تا به کی؟
بی تفاوتی تا کجا؟ پنجم اسفند خود شاهد بودم از بیشمار مردان وزنانیکه از روی سی وسه پل عبور میکردند تعداد انگشت شماری از آنان نگاهی به پایین پل میکردند و دستگاه گمانه زنی را می دیدند.
این سکه ها هم مهم نیست چه طرح و چه کیفیتی داشته باشند، مهم در صد فریب مردم است!
و اینجاست که نقش استاندار این استان زیبا در جلو گیری هرچه سریعتراین تخریبها میتواند مثمر ثمر باشد.
ایشان دست کم بخاطر پیشینه ی قومی قبیله ای خود هم که شده بهتر است هرچه زود تر مسیر مخرب مترو را تغییر و به مسیر اصلیش بازگردانند .
امید است تاریخ آینده ی این سرزمین از ایشان به نیکی یاد کند . بامید هرچه زود تر آنروز .
پیروز و سر بلند باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد