ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

نامه سرگشاده حامیان میراث اصفهان به استاندار

 

دومین نامه سرگشاده ائتلاف ملی حامیان میراث اصفهان

 به استاندار اصفهان در خصوص متروی اصفهان

به گزارش زیستا ( پایگاه آگاهی رسانی محیط زیست ایران )، ائتلاف ملی حامیان میراث اصفهان با ارسال نامه ای سر گشاده به مرتضی بختیاری استاندار اصفهان از وی درخواست کرد که بر اساس دستور قضایی و مصوبات شورای عالی ترافیک مانع احداث تونل  مترو از بافت تاریخی اصفهان شود. این دومین نامه ائتلاف ملی حامیان میراث اصفهان به استاندار اصفهان برای نجات میراث فرهنگی اصفهان است.در بخشی از این نامه آمده است: چندین سال است مسیر عبور متروی اصفهان به یکی از موضوعات و معضلات مهم توسعه و حفظ میراث تاریخی، در سطح کشور تبدیل شده است. بدون تردید تصمیم گیری و فعالیت های اجرایی در مورد شهری به عظمت و قدمت شهر اصفهان که قرن ها مهد فرهنگ و شهرنشینی مشرق زمین بوده، کاری سهل و آسان نیست.

جنابعالی در مورد مسائل شهر به حق همیشه بر توسعه پایدار اشاره داشته و دارید. بر پایه این نگرش، همه عناصر شهر در تعامل و پیوند با هم به حیات خود ادامه می دهند. لذا باید با جامع نگری هر تغییری را که بر سیستم پیچیده شهر تأثیر می گذارد، مورد اجراء قرار داد. اما در مسئله مترو و عبور آن از محور تاریخی شهر اصفهان بنا به شواهد زیادی به نظر می رسد به مسئله توسعه پایدار توجه نشده است.از جمله آن که: به تغییری که در هویت ویژه خیابان چهارباغ و به طبع آن تغییر در هویت خاص شهر اصفهان عنایتی نشده، زیرا در طرح تفضیلی قبلی شهر اصفهان به منظور حفظ هویت تاریخی- تفریحی چهارباغ دو خیابان کمکی در دو طرف چپ و راست آن در نظر گرفته شده بود تا بدین وسیله چهارباغ به صورت یک محور پیاده بتواند با حفظ هویت تاریخی خویش ایفای نقش بنماید، ولی متأسفانه آن خیابان های کمکی حذف گردیدند.

در ادامه نامه ائتلاف ملی حامیان میراث اصفهان با استاندار اصفهان آمده است: احداث مترو هویت تاریخی- تفریحی و حتی شهری چهارباغ را از آن خواهد گرفت زیرا طیف جدیدی که از این محور عبور خواهند کرد بیشتر به عنوان یک محور عبوری به چهارباغ نگاه خواهند کرد و به علت نیازها و مناسبات این طیف جدید نظام ساختاری- رفتاری فعلی متفاوت خواهد شد.مساله دیگر آن که، اصفهان از لحاظ زیست محیطی محدودیت های جدی برای توسعه صنایع دارد، لذا توسعه گردشگری و صنعت توریسم می تواند منبع درآمد و اشتغال زایی بسیار مناسب برای این شهر باشد. ثبت محور تاریخی اصفهان در فهرست میراث جهانی، ملاک بی چون و چرا و شناخته شده برای جلب گردشگری است. اما با تغییرات حاصل از عبور مترو و از این بافت به قابلیت های بالقوه و بالفعلی که اصفهان می تواند با کارکرد جهانگردی به دست آورد، آسیب های شدید و جبران ناپذیر وارد خواهد شد و مردم شهر و کشور را از یک پشتوانه اقتصادی پایدار محروم کرده باعث ادامه و گسترش روند اشتباه توسعه خواهد بود.

فضاهای شهری، احساس تعلق خاطر افراد به محیط را تأمین می کنند و باعث ارتقای کیفی فرهنگ شهرنشینی، ارتباط هر چه بیشتر مردم با فضای شهر و ترغیب آنها به احترام به زیبایی شهر می گردد. متأسفانه با از بین رفتن درختان زیبا و کهنسال چهارباغ توسط ایجاد ایستگاههای مترو به حس زیبایی شناختی و احساس تعلق و هویت مردم که از ارزشهای مهم توسعه پایدار هستند، لطمه جدی زده می شود.

یکی دیگر از معیارهای توسعه پایدار اصل ضرورت حفظ میراث طبیعی و تاریخی است. پیرامون این موضوع مباحثات و تحلیل های زیادی صورت گرفته است و نظریات کارشناسی بر خطرات احتمالی آتی برای بناهای تاریخی بویژه مدرسه چهارباغ و سی و سه پل و نابودی آثار باقی مانده در زیر کف فعلی چهارباغ، و پرهیز از پذیرش این خطرات تأکید جدی داشته اند.

از شاخصه های اساسی دیگر توسعه پایدار، مشارکت مردمی است. در واقع تنها با مشارکت مردم در تصمیم گیریها و سیاست گذاری ها، برنامه ریزی طرح ها و اجراء و ارزیابی آنها و نیز نظارت همه جانبه آنان بر عملکرد مدیران شهری، می توان امیدوار بود که شهر به طور مطلوب اداره می شود. که متأسفانه به نظریات مردم که بارها و بارها توسط جلسات، مطبوعات، طومارها، همایش ها و .... در زمینه عدم عبور مترو از زیر چهارباغ ابزار گردید توجهی نشده در حالی که مهم ترین سرمایه در مدیریت شهری مشارکت مردمی است.

جناب‌ آقای استاندار با توجه به موارد فوق می توان نتیجه گرفت در امر مسیر مترو، نه تنها توسعه پایدار مورد بی مهری قرار گرفته، بلکه مصوبات قبلی ارگان های مسئول ( شورای عالی ترافیک کشور- وزارت کشور- شورای عالی ترافیک استان- سازمان میراث فرهنگی کشور و استان- استانداری اصفهان و ...) نادیده گرفته شده و حتی دستور قضایی مبنی بر تعطیل و توقف عملیات زیر پا گذاشته شده است. متأسفانه نادیده گرفتن قانون از سوی مدیریت شهری موجب بی اعتمادی شهروندان به قوانین و مقررات شده و پاسخ ندادن مسئولین به سئوالات مردم موجب شکاف بین مردم و مسئولین خواهد شد.

استاندار محترم، از شما به عنوان حافظ منافع مردم استان خواستاریم قبل از آسیب رساندن به سی و سه پل از ادامه این روند جلوگیری به عمل آورید. با اعتماد به مردم و خرد جمعی، مسیر مترو را تغییر داده و با استفاده از پتانسیل ارزشمند نظریات کارشناسی از تونل ایجاد شده در جهت کارکردهای دیگری شهری استفاده شود.

ادامه این روند، به بی هویتی، ناهنجاری سیستم های روابط اجتماعی، از میان رفتن ارزش های تاریخی، طبیعی و سرخوردگی شدید مردم است. نگذارید در کارنامه شما چنین رخ داد غم انگیزی مشاهده شود که در واقع امکان جلوگیری از آن وجود داشت.

نظرات 3 + ارسال نظر
لطف اله حاجی هاشمی ی-م 12 اسفند 1387 ساعت 12:12 ق.ظ

جناب آقای دکتر سپنتای گرامی : از جنابعالی و همه حامیان
میراث فرهنگی وطبیعی شهر زیبای اصفهان و جای جای میهن عزیز مان سپاسگزارم . بامید پیروزی شما عزیزان

اشکان 12 اسفند 1387 ساعت 07:36 ب.ظ http://shahkarearyae.persianblog.ir/

دروووووووووووووووووود به دوست گرامی و عزیزم
اصفهان را حمایت میکنیم

رضا دوست 13 اسفند 1387 ساعت 03:21 ب.ظ

سلام به شما فرهنگ دوستان
دومین نامه که سهل است .ده تا هم بدید تا زمانی که مهندس علیزاده معاون عمرانی است - شما نتیجه نمیگیرید
این آقا نگاه راه و آسفالت دارد- مدیرکل راه خوزستان یا جای دیگه بودن و بعد روابطی شدن معاون عمرانی گیلان. ضد محیط زیست و میراث فرهنگی سمن و مطبوعات. ظاهر حرفاشو نبینید .دروغ گوی حرفه ای است. عمدن او را برای اصفهان اوردن تا همه را سرکار و کارخودشون را پیش ببرند
فقط باید علیزاده را برکنار کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد