ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

اعتراض به کشتار دلفین ها

 

اعتراض به کشتار شش میلیون دلفین در سی سال گذشته

گروهی از ایرانیان دوستدار محیط زیست از سراسر جهان، در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل، رهبران انتخابی جهان، نمایندگان و فعالان حقوق بشر، نسبت به قتل عام شش میلیون دلفین در سی سال گذشته و نبود قانونی برای کنترل آلودگی آب های بین المللی اعتراض کردند و در اعتراض نامه ای که بر روی پایگاه اینترنتی petitiononline  گذاشته اند ضمن ابراز خشم خود از قتل عام بی رحمانه و سالیانه دلفین ها و نهنگ ها در ژاپن و جزایر فاروی دانمارک ، با استناد به تصاویر و فیلم های منتشر شده از قتل عام دلفین و نهنگ ها، تاکید نموده اند « تصاویر آب های خونین، آشکارا به جهانیان نشان می دهد که ژاپن و جزایر فاروی دانمارک کوچک ترین احترامی برای اقیانوس های جهان و حق زندگی دلفین ها ندارند. ما خواستار آنیم که ژاپن و دانمارک بلافاصله و برای همیشه قتل عام دلفین ها را متوقف کنند». دوستداران محیط زیست می توانند با امضای این اعتراض نامه به این حرکت جهانی برای نجات جان این زیستمندان زیبا بپیوندند.

                   

                                   ناهید با دلفین و صدف ، بازمانده از آیین مهر

                         

                  همبستگی مهر و دلفین در مجسمه مهر دلفین سوار، بازمانده از آیین مهر

گفتنی است، در فرهنگ ایران دلفین بستگی نزدیک با آیین مهر دارد چنان که در بسیاری از آثار برجا مانده از این آیین ، مهر در دوران کودکی و در کنار مادرش (ناهید) یا به تنهایی سوار بر دلفین دیده می شود. در نقش نوعی از قالی های زیبای ایرانی با نام « ماهی در هم » یا « هراتی » نیز می توان ردی از دلفین و پیوند آن با دیگر نمادهای آیین مهر همچون گل نیلوفر را یافت.

دلفین ها  از پستانداران دریایی هستند که حدود 35 گونه از آن ها در جهان شناخته شده است. آلوده نمودن آب اقیانوس ها، دریاها و رودخانه ها توسط انسان ها و به ویژه با حشره کش ها ، فلزات سنگین ، پلاستیک و سایر آلوده‌کننده های صنعتی و کشاورزی ، جراحت در اثر برخورد با قایق ها ، کشتی ها و تورهای ماهی گیری و صیادی به ویژه هنگام صید ماهی تن از مهم ترین دلایل مرگ دلفین ها به شمار می روند .

از آن جا که در بخشی از شرق اقیانوس آرام تن ماهیان و دلفین ها با هم شنا می کنند،صیادان برای صید تن ها از تورهای گوش گیر استفاده می کنند که در نتیجه با این تورها دلفین ها هم کشته می شوند. اما دردناک تر از همه این که در برخی از مناطق جهان همچون ژاپن و جزایر فاروی دانمارک دلفین ها به عنوان منبع غذایی انسان، با نیزه های مخصوص به شیوه ای غیر انسانی و وحشیانه کشتار می شوند. به طور کلی بخشی از صید جهانی دلفین ها در هر سال توسط ژاپنی ها صورت می گیرد. علاوه بر صید ، ژاپنی ها به هر بهانه ای مثل نجات ماهی ها و در هر فرصتی مثل به گل نشستن وال ها آنها را می کشند و بر اساس بانک اطلاعات اتحادیه جهانی حفاظت از حیات وحش (IUCN)، شکار زیاد دلفین‌ها در ژاپن باعث کاهش تعداد آن ها در اقیانوس آرام شده است. برپایه آمار ، در طول 30 سال گذشته حدود شش میلیون دلفین به روش های گوناگون کشته شده اند.

نظرات 2 + ارسال نظر
لطف اله حاجی هاشمی ( ی -م ) 13 آذر 1387 ساعت 09:58 ب.ظ

درودی چو بوی خوش آشنایی
استاد و سرور ارزشمند از کوششهای شبانه روزی شما در راه
آگاهی رسانی هرچه بیشتر سپاسگزارم . پیروز باشید

شقایق 5 فروردین 1390 ساعت 02:21 ق.ظ

آرزو میکنم یک سونامی دیگه کل این کشور وحشی و کثیف را نیست و نابود بکنه من فیلم سلاخی دلفین ها را دیدم این فاجعه است خدای بزرگ

درود
قهر طبیعت را نمی توان شوخی گرفت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد