ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

بیان نامه تشکل های زیست محیطی اصفهان درباره مترو

بیانیه سازمان های غیر دولتی زیست محیطی اصفهان درباره چهارباغ

شبکه سازمان های غیر دولتی زیست محیطی استان اصفهان در اعتراض به عملکرد مدیریت شهری اصفهان و تخریب میراث فرهنگی و طبیعی شهر اصفهان بیانیه ای صادر کرد. به گزارش زیستا ، در این بیانیه که از سوی شبکه سازمان های غیر دولتی زیست محیطی استان اصفهان برای نجات چهارباغ و میراث تاریخی فرهنگی اصفهان و به نمایندگی از 32 سازمان غیر دولتی عضو این شبکه صادر شده ، تاکید شده که معماری شهر اصفهان در کنار فضای طبیعی به شهرت رسیده اند و بین آنها جدایی وجود ندارد. دراین بیانیه آمده است : نصف جهان این روزها شاهد اتفاقات ناگواریست ، آلودگی های زیست محیطی ناشی از صنایع امان زیستمندان شهر را بریده است ، زاینده رود به جوی فاضلاب تبدیل شده است  و اگر روند کنونی مدیریت منابع آبی ادامه پیدا کند در کمتر از یک دهه آینده به طور کلی نابود خواهد شد ، حریم طبیعی شهر مورد تجاوز ساختمانها قرار گرفته و بر اساس آمار ها بیماری های ناشی از آلودگی آب و هوا در حال گسترش است.

این اخبار در کنار اخبار پراکنده از تخریب و تهدید میراث گهربار فرهنگی دل هر دوستدار محیط زیست را به درد می آورد و مسئولیت سنگینی بر دوش هر کدام قرار می دهد.

چهار باغ عباسی و سی وسه پل از ماندگارترین آثار تاریخی اصفهان هستند که نقش تاثیرگذاری بر شکل گیری هویت فرهنگی اصفهان داشته اند . متاسفانه این روزها اخبار دردناک و غیر قابل باوری از عبور تونل مترو از زیر خیابان چهارباغ عباسی شنیده می شود و همه اینها در حالیست که طبق مصوبات شورای عالی ترافیک کشور و بر اساس نظرات کارشناسان دستور بر عبور مترو اصفهان از زیر خیابان شهید شمس آبادی در سال 1381ونیز دستور مبنی بر دور کردن مترو از خیابان چهار باغ عباسی و سی وسه پل در سال 1385 نیز صادر گردیده است.

بی شک عبور مترو از محور چهارباغ علاوه بر خسارات جبران ناپذیر برای میراث فرهنگی و تاریخی اصفهان ، به سبب ایجاد تغییرات گسترده جمعیتی و تغییر بافت شهری سبب بر هم خوردن پایداری اکولوژیکی منطقه خواهد شد .

مدیریت طبیعت ستیز شهری طی سالهای گذشته باعث نابودی عناصر طبیعی شهر نظیر بیشه ناژوان ( ریه شهر) ، باغات اطراف شهر و مادی ها شده است و عبور مترو از چهار باغ عباسی آسیب های جدی را به خیابان چهارباغ وارد خواهد کرد .

در شهر اصفهان نیز معماری در کنار فضاهای سبز به شهرت رسیده اند. عمارت هشت بهشت بدون توجه به بوستان هشت بهشت و یا ساختان عالی قاپو بدون فضاهای سبز چند صد ساله اش بی رنگ خواهد بود.

همچنین از آنجایی که مساله عبور مترو از بافت تاریخی اصفهان و خیابان چهار باغ چند سالی است دغدغه شهروندان اصفهانی را برانگیخته است و مسئولان مختلف شهر با فریب و دروغ و همچنین وقت کشی و عدم شفاف سازی مسایل مختلف این طرح در پی آن هستند تا توان حامیان و فعالان میراث فرهنگی و طبیعی و محیط زیست را در برابر عمل انجام شده عبور مترو از چهار باغ تضعیف نمایند، سازمانهای غیر دولتی زیست محیطی اصفهان با شعار (حفظ میراث فرهنگی و طبیعی وظیفه همه ماست) در کنار دیگر شهروندان اصفهانی ضمن مخالفت جدی با عبور مترو از محور چهارباغ خواستار پایبندی مسئولان پروژه قظار شهری به نظرات کارشناسان ، اجرای دستورات کارشناسان شورای عالی ترافیک کشور و احترام به دستور بازپرس شعبه 5 دادگستری اصفهان هستند.

همچنین می بایست مسئولان بلند پایه کشوری با پیگیری این مسائل علاوه بر  معرفی فریب کاران و قانون شکنان برنامه مدونی برای جبران تخریب های صورت گرفته ارائه دهند.

عذرخواهی از تاریخ و نسل های آینده را نیز به وجدان های بیدار مسئولان واگذار می کنیم.

نظرات 3 + ارسال نظر
خدادادیان 28 مهر 1387 ساعت 10:27 ق.ظ http://www.azfarshid.blogsky.com

تلاش دوستداران ایران در حفظ تاریخ و فرهنگ پاینده و پیروز باد

کوروش یزدان پاک 28 مهر 1387 ساعت 11:49 ق.ظ

با درود بر شما

با توجه به اینکه کمیته شما برای یاری رسانی به نگهداری و پاسداری میراث فرهنگی ما ایرانیان دست بکار شده است و از آنجایی که من مثل هزاران شهروند دیگر این بی مهری ها را نسبت به آثار تاریخی خودمان می بینیم لازم دیدم مسئله بسیار مهمی با شما گرامیان در میان بگذارم.

نزدیک به یکسال پیش جایی که می بینید فروریخته و بازاری که به احتمال زیاد زیر زمین قرار داشته است پدیدار شده اما تا کنون سازمان میراث فرهنگی هیچگونه اقدامی در این زمینه نکرده است.

مکان : همایونشهر(خمینی شهر(سده)) خیابان امام شمالی ، محله چهارشنبه بازار

با توجه به اینکه در دور این مکان ساخت و سازهای انجام میگیرد و با توجه به اینکه به احتمال زیاد خیابان کناری این بازار بزرگ خواهد شد و روی این بازار زیر زمینی قرار خواهد گرفت، باید هرچه سریعتر سازمان میراث فرهنگی پاسخگو باشد.
تا کنون دسته های مردم ، شبکه استانی اصفهان ، روزنامه های محلی و نشریات دانشگاهی همایونشهر بسیار به این موضوع پرداخته اند و از سازمان میراث فرهنگی درخواست رسیدگی کرده اند اما تا کنونی این سازمان نه جوابی داده است و نه کاری کرده است.
من فیلم ها و عکس های زیادی تهیه کرده ام اما بدلیل سرعت نا امید کننده اینترنت نمی توان آنها را برایتان فرستاد.
اگر کاری از دستتان بی می آید انجام دهید و در ضمن اگر کمک دیگری از دست من ساخته بود با من در میان بگذارید.
سپاس از شما
یک شهروند اصفهانی سدهی

کوروش یزدان پاک 28 مهر 1387 ساعت 11:55 ق.ظ

عکس هایی از جایی که گفتم
http://tinypic.com/view.php?pic=10z1r3s&s=4

http://tinypic.com/view.php?pic=t057ie&s=4

http://tinypic.com/view.php?pic=jufiht&s=4

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد