ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

مدیریت اعمال قدرت

مدیریت واحد شهری

 یا ابزاری برای اعمال قدرت

 

در کشوری مانند ایران ، اداره کردن شهرها نیازمند تمرکز مدیریتی در ابعاد مختلف می‌‌‌‌باشد. تمرکز مدیریت شهری می ‌تواند راه حلی باشد برای رفع مشکلات موجود و پیچیده که در شهرها با آن رو‌به‌رو هستیم، مطابق با ماده‌ی 136 قانون برنامه‌ی سوم و چهارم توسعه، مدیریت بیست و سه حوزه به شهرداری‌ها و شوراهای شهر واگذار گردیده است؛ این در شرایطی است که متأسفانه در کشور ایران هنوز موضوع مدیریت واحد شهری یا همان تمرکز مدیریت شهری کارشناسی نشده، جایگاه و متولی خاصی برای آن تعریف نگردیده، حتی جایگاه قانونی این نوع مدیریت نه تنها در قوانین مجلس شورای اسلامی لحاظ نگردیده بلکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی جایگاهی برای آن در نظر گرفته نشده است. اما مدیریت واحد شهری یا حکومت محلی نیازمند پرداخت به موضوع در قانون اساسی است. در بسیاری از کشورهایی که مدیریت واحد شهری تعریف شده، نوع نظام آن کشورها فدرالی است. حال این سؤال است که آیا در کشور ایران در قالب یک ماده از قانون برنامه‌های پنج ساله‌ی کشور مدیریت واحد شهری یا حکومت‌های محلی قابل اجراست؟ و یا اینکه این موضوع نیازمند بحث کارشناسی بوده و نیاز به قانون جامع‌تری دارد؟!

گزارشگر ماهنامه زندگی سالم که در اصفهان منتشر می شود در آخرین شماره این نشریه و در گزارشی با عنوان « مدیریت واحد شهری ، توهم یا واقعیت » پس از این مقدمه ، به نقل از دکتر محمود محمدی کارشناس شهرسازی می نویسد: علی‌رغم این که مدیریت بیست و سه حوزه‌‌ دولتی مانند وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و حتی معاونت‌های رئیس‌جمهوری تحت عنوان مدیریت واحد شهری تعریف گردیده و در قانون برنامه‌ی سوم توسعه به آن پرداخته شده و در قانون برنامه چهارم توسعه نیز این موضوع تنفیذ و بر آن تأکید مجدد گردیده، موضوع اجرای حکومت محلی یا همان مدیریت واحد شهری در شرایط کنونی که کار مطالعاتی و اجرایی مؤثری بر روی آن صورت نگرفته محکوم به شکست بوده و طرح موضوع در جلسات هفتگی یا محافلی از این دست جنجال رسانه‌ای بیش نیست!

دکتر محمدی در ادامه افزود : این‌که در شرایط کنونی حاکم بر جامعه هنگامی که برخی مقامات کشوری یا مدیران استانی در انجام وظایف قانونی خود با شکست مواجه می‌شوند، گریزی به مدیریت واحد شهری زده و خود را از اتهاماتی که متوجه آنان است رهایی می‌نمایند. وی تاکید نمود : در شرایط کنونی موضوع مدیریت واحد شهری به سوژه‌ای تکراری تبدیل شده است تا یک طرح اجرایی برای حل مشکلات شهری.

وی یکی دیگر از مشکلات فراروی تحقق مدیریت واحد شهری را اخذ هزینه‌های عوارض شهرداری از مردم می‌داند، به صورتی که این موضوع یک بیم و اضطرابی در شوراهای شهری ایجاد کرده که اگر دولت خدمات خود را به شهردای‌ها واگذار کند، شهرداری‌ها مجبور به اخذ هزینه‌های عوارضی از مردم شوند، یا اگر چنین نیست پس تکلیف شهرداری‌ها به عنوان متولی اصلی اجرای مدیریت واحد شهری در شهرها چیست؟!

گزارش گر زندگی سالم در پایان با طرح این پرسش « مدیریت واحد شهری یا مدیریت واحد قدرت‌نمایی شهری؟! » می افزاید : به نظر می‌رسد در پرونده مدیریت واحد شهری که همین اخیراً به طور گسترده در کشور و استان صنعتی اصفهان مطرح گردیده، سؤالات اساسی و بزرگی وجود داشته باشد که پاسخگویی به آنها نیازمند زمان کافی و مطالعه‌ علمی و همه‌جانبه می‌باشد. اما به راستی جنجال رسانه‌ای اخیر پیرامون اجرای مدیریت واحد شهری در اصفهان چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ آیا بناست مدیریت واحد شهری به مدیریت واحد قدرت‌نمایی شهری تبدیل شود؟!!

www.zendegisalem.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد