ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

آزادسازی کوه سیاه

مردم ورزنه آزادسازی کوه سیاه

 تالاب گاوخونی را جشن گرفتند

 

پس از چند ماه مقاومت محلی مردم ورزنه برای آزادسازی « کوه سیاه » که در دستان سودجویان و تخریب کنندگان محیط زیست گرفتار بود ، سرانجام این پاره تن طبیعت از بند آزاد شد و در میان شور و شادمانی مردم به آغوش طبیعت زیبای تالاب گاوخونی بازگشت.

 مردم ورزنه ، روز چهارشنبه 26 تیرماه ۸۷ به خیابان ها ریختند و با راه انداختن کاروان شادی و با پخش شربت و شیرینی آزادسازی « کوه سیاه » را جشن گرفتند. این کوه سیاه بازالتی که از چشم اندازهای طبیعی تالاب گاوخونی به شمار می رود مدتی با مجوز غیر اصولی سازمان صنایع و معادن استان اصفهان توسط بخش خصوصی مورد بهره برداری ویرانگر قرار گرفته بود.

از همان روزهای نخست که کار بهره برداری غیر اصولی از سنگ های کوه سیاه به عنوان مواد اولیه ساخت عایق های حرارتی آغاز شد ، مردم شهر ورزنه با این کار مخالفت نمودند و از راه های گوناگون همچون برپایی تجمع اعتراضی در 27 اردیبهشت ماه و صدور بیانیه ، اعلام اعتراض به مسئولان در مطبوعات و ممانعت فیزیکی از ادامه کار تجهیزات خردکننده و حمل کننده سنگ ، نارضایتی خود را از تخریب محیط زیست پیرامون خود اعلام کردند و سرانجام همدلی مردم ورزنه و کوشش های دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی این شهر باعث شد تا دست تخریب کنندگان را از این گنجینه طبیعی سرزمین خود که نقش مهمی در پایداری محیط زیست منطقه دارد ، کوتاه کنند.

تلاش های پیگیرانه مردم ورزنه می تواند الگوی خوبی برای مردم دیگر شهرهای ایران برای کوتاه کردن دست متجاوزان به میراث فرهنگی و طبیعی باشد.امید است با پیگیری های بعدی دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه تالاب گاوخونی و بوم سازگان آن بیش از پیش مورد حفاظت سازمان های مربوط قرار گیرد و از اجرای هرگونه طرح ویرانگر به بهانه گشایش اعتبارات عمرانی و احداث کارخانه و اشتغال زایی جلوگیری شود و با اجرای طرح های گردشگری و زیست محیطی ، شرایط به گونه ای پیش رود که شهرستان ورزنه و تالاب گاوخونی به عنوان یکی از قطب های گردشگری منطقه به شمار آید و مردم این سامان از این راه به توسعه پایدار دست یابند. 

ضمن شادباش این پیروزی به همه مردم سخت کوش ورزنه و سپاس از تلاش های آقای رضا خلیلی ورزنه رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه ، به مردم ورزنه و نمایندگان این شهر پیشنهاد می شود برای ثبت همیشگی این پیروزی غرور انگیز در خاطره مردم  که نشانگر عشق و علاقه ستودنی مردم این شهر به محیط زیست پیرامونشان است و برای این که دست نابودگران برای همیشه از این گنجینه طبیعی کوتاه شود ، هرسال روز 26 تیرماه را در ورزنه با جشن و شادی گرامی بدارند و نگذارند که نام این کوه آزاد و همیشه استوار که نماد یایداری مردم این سامان است و به راستی می توان آن را « کوه آزادی » نامید ، از یادها برود. 

  

                     

 

      

 

      

 

      

 

      

 

       

 

      

 

نظرات 3 + ارسال نظر
ژاله 29 تیر 1387 ساعت 09:44 ق.ظ http://allcreatures.blogfa.com

خبر خوشحال کننده ای بود....

درود.
حضور شما هم باعث افتخار است.
تشکر از لطف صمیمانه تان.
سربلند باشید.

ا. پریان 31 تیر 1387 ساعت 03:49 ب.ظ http://www.oldiranian.blogsky.com

درود بر شما
من و تارنگار آسمانه ایران کهن از این خبر بسیار خوشحال شدیم.
آرزو مندم که زیستگاههای ایران همیشه سالم و دست نخورده باقی باشد. همچمنین تارنگار آسمانه ایران کهن با نوشتارها درباره سنگننبشته بیستون ادامه دارد. سپاسگذارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد