ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ثبت یلدا در تقویم

جشن ملی یلدا

در تقویم رسمی ایران ثبت خواهد شد

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از تصویب ثبت جشن یلدا در تقویم رسمی ایران خبر داد.

منصور واعظی ، در نشستی خبری با موضوع " آخرین مصوبات، تصمیمات و برنامه های سال 1387 این شورا و اعلام مناسبت های تقویم سال 1388 " از تصویب ثبت جشن یلدا به همراه 10 مناسبت دیگر برای سال آینده خورشیدی خبر داد و گفت: بر اساس روال ، ما تا پایان خرداد هر سال مناسبت های سال بعد را تصویب می کنیم و در جلساتی که اخیراً در شورای فرهنگ عمومی برگزار شده، این مناسبت ها به تصویب رسید که البته باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی هم برسد که معمولاً یک ماه طول می کشد.

وی ابراز امیدواری کرد که آن شورا تمام مصوبات شورای فرهنگ عمومی را تا نیمه دوم تیر و نهایتاً اوایل امرداد به تصویب برساند تا بعد از این اقدام مناسبت های قطعی تقویم رسمی سال 1388 کشور در اختیار موسسات مربوطه قرار گیرد.

علاوه بر ثبت جشن ملی یلدا ( چله ) ، بر اساس مصوبات جدید شورای فرهنگ عمومی ، روز 13 شهریور ماه هرسال ، سالروز بزرگداشت ابوریحان بیرونی به نام روز مردم شناسی نامگذاری شد و سوم اردیبهشت ماه نیز همزمان با زادروز شیخ بهایی به نام روز معماری نامگذاری شد. پیش از این در تقویم رسمی روزی به نام مهندسی در پنجم اسفند ماه ثبت بود که با حذف این روز، روز معماری به تقویم اضافه خواهد شد.

گفتنی است که در آذر ماه سال گذشته (1386) ، بنیاد میراث پاسارگاد طی درخواستی از سازمان یونسکو خواستار ثبت جشن یلدا در فهرست میراث معنوی جهانی شده بود و پس از آن بیش از 46 سازمان غیر دولتی مدافع میراث فرهنگی و طبیعی از سراسر کشور ، از شورای فرهنگ عمومی که کار درج مناسبت ها را در تقویم رسمی کشور برعهده دارد خواستار ثبت جشن یلدا در تقویم رسمی کشور به نشانه حرمت نهادن به ارزش های فرهنگی و تاریخی مشترک بین همه ایرانیان شده بودند.

متن درخواست بنیاد میراث پاسارگاد از یونسکو و متن نامه ۴۶ سازمان غیردولتی را همراه با گزارش های دیگر درباه جشن یلدا در اینجا بخوانید.

نظرات 1 + ارسال نظر
م خ 25 خرداد 1387 ساعت 08:15 ق.ظ

درود
وقتی این خبر رو شنیدم اندیشه و همت تون رو ستایش کردم ، خیلی خوشحالم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد