ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

موج سبز ( ۱ ) ، دیدگاه دکتراسماعیل کهرم

سازمان حفاظت محیط زیست

مهم ترین چالش محیط زیست ایران

از دیدگاه دکتراسماعیل کهرم

استاد دانشگاه و  متخصص محیط زیست

 

 

مساله عمده کشور ما در زمینه محیط زیست این است که دولت اصلا توجهی به مقوله محیط زیست ندارد و تمام امور دیگر را مقدم بر مسائل محیط زیست می داند. به عنوان نمونه شورای عالی محیط زیست که رئیس آن هم خود آقای رئیس جمهور بود منحل شد و به کمیسیون زیربنایی صنعت و محیط زیست یعنی یک شیر بی یال و دم و اشکم ، تبدیل شد. امروز مسائل اقتصادی در سراسر ایران بر کلیه مسائل مربوط به محیط زیست اولویت دارند و مثلا پروژه های نفتی ، پتروشیمی و راه سازی بدون این که در روند ساخت آن ها کوچکترین توجهی به مسائل زیست محیطی بشود ، احداث می شوند.

 

در ساحل شمالی خلیج فارس که متعلق به ایران است ملاحظه می کنید که سانتیمتر به سانتیمتر از این منطقه فدای نفت شده است. یا مثلا در استان های گیلان ، مازندران و گلستان اکنون صحبت از احداث پتروشیمی است و استاندار گلستان گفته که ما اینجا را تبدیل به عسلویه می کنیم! یعنی توسعه مقطعی صنعتی بدون دور اندیشی ، مساله مهمی به نام محیط زیست را تحت الشعاع قرار داده است. در سایه این بی توجهی ما می بینیم که یک سازمان عریض و طویل به نام سازمان حفاظت محیط زیست با حدود 7000 نفر پرسنل از محیط بان تا کارشناس عملا همان شیر بی یال و دم و اشکم است و نه تنها هیچ تاثیری ندارد بلکه در مقابل این معضلات کاملا سکوت کرده و محیط زیست را واگذار کرده است.

وقتی یک سازمانی با این وسعت به وجود می آید ، مردم به آن امید دارند و خود دولت هم فکر می کند که وظیفه اش را انجام داده است ولی وقتی در آن سازمان افراد شایسته وجود نداشته باشد و تعدد تعویض مدیران مساله جاری باشد و مدیران هر 4- 3 ماه یک بار عوض بشوند و از ارگان های مختلف ، بدون تخصص به این سازمان آورده شوند ، نتیجه اش این می شود که سازمان حفاظت محیط زیست برای این که مردم را شاد کند می رود و سیرک برپا می کند.

اگر این دولت و دولت آینده ، یک گوشه چشمی به مساله محیط زیست داشته باشد ما خواهیم دید که دست کم 70 تا 80 درصد معضلات مربوط به محیط زیست از بین می رود.

سازمان حفاظت محیط زیست ایران با بیش از چهل سال سابقه ، در گذشته یکی از سازمان های بسیار فعال و شناخته شده در صحنه بین المللی و در بین کشور های در حال توسعه بود ، ولی امروز می بینیم که کارهایی را که درست بر ضد محیط زیست است ، تصویب می کنند و کاری را که در این سازمان باید به صورت کارشناسی انجام شود توسط مدیر و معاونین به صورت موافقتی انجام می شود و هیچ گونه پاسخی هم در مقابل آن نمی دهند.

نتیجه بی توجهی دولت و غیر فعال کردن سازمان حفاظت محیط زیست این است که می بینیم از میان جنگل « ابر » که یک گنجینه بسیار زیبا و ارزشمند در دل کویر است، یک جاده می کشند. در چنین مواردی سازمان محیط زیست در ابتدا می گوید که ما می جنگیم و نمی گذاریم ولی وقتی تصویب شد، کنار می نشینند و حتا یک مصاحبه انتقادی هم نمی کنند و به راحتی تسلیم می شوند. نمونه های دیگرش هم احداث جاده در جنگل گلستان  ، پارک ملی لار ، خجیر ، سرخه حصار و ... است.

به این ترتیب به نظر من در حال حاضر ، سازمان حفاظت محیط زیست مهم ترین مشکل محیط زیست مملکت ماست.

نظرات 2 + ارسال نظر
جمال 16 خرداد 1387 ساعت 01:47 ب.ظ http://kah-gel.blogfa.com

سلام
هفته محیط زیست مبارک
خوشحال میشم نظرتون را درمورد مطلبم بدونم

م خ 16 خرداد 1387 ساعت 06:57 ب.ظ http://www.baraan.ir

درود
... و سازمان حفاظت (؟) محیط زیست همچنان اصرار دارد که همه اشتباه میکنند و فقط خودشان راست میگویند !
در این پیوند مشروح آنرا ببینید :
http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=51647

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد