ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

سوسن چلچراغ

 

سوسن چلچراغ

 میراث طبیعی ایران زمین

 

جشن خردادگان ، یکی از جشن های ماهیانه ایرانیان است که در خرداد روز ( ششمین روز از ماه سی روزه اوستایی ) از خرداد ماه ( سومین ماه سال ) برپا می شود. خردادگان ، جشن رسایی و کمال است و به یاد فروزه پاک و جاوید اهورایی « خرداد » یا « هوروتات » گرامی داشته می شود. در اوستا نگهبانی از آب در جهان استومند را خویشکاری بزرگ این امشاسپند بانو دانسته اند ، از این روی پیش تر ، خانواده های ایرانی در این جشن به برپایی آیین های شاد و سرور انگیز در جای جای طبیعت زیبای ایران و به ویژه در کنار سرچشمه ها و رودخانه ها می پرداختند و به پاس داده های اهورایی به نیایش می نشستند.

 

 

 

 

در فرهنگ ایران و بر بُنیاد ِ داده های کتاب " بُندهش " و دیگر خاستگاه های باستانی ، گل زیبای سوسن ویژه خرداد و جشن خردادگان است. در این مورد در بندهش می خوانیم : « این را نیز گوید که هر گلی امشاسپندی را خویش است . چون یاسمن سفید بهمن را ... مرزنگوش اردیبهشت را خویش است ..... سوسن خرداد را ، چمپا امرداد را .... بنفشه تیر را .... » . در ادبیات فارسی نیز بارها از گل سوسن یاد شده است و به خاطر ویژگی های ساختاری و شکل ظاهری گلبرگ ها و پرچم هایش از آن با صفاتی چون خوش بویی ، زبانداری و زبان آوری در عین خاموشی ، آزادگی و پاکی نام برده اند :

 

هرچند که هستی ای نگار دل جوی

چون لاله همه رنگ و چو سوسن همه بوی (عبد الواسع جبلی)

*

به سان سوسن اگر ده زبان شود حافظ

چو غنچه پیش تواش مهر بر دهان باشد ( حافظ )

*

گرچه سوسن صد زبان آمد ، چو خاموشی گزید

خط آزادی نوشتش گنبد نیلوفری ( انوری )

 

در میان انواع سوسن ، معروف ترین آن ها نزد ایرانیان سوسن سفید Lilium candidum )  ) یا سوسن آزاد است که به نام سوسن ده زبان یا سوسن گل دراز نیز شناخته شده است . هر چند که به نظر می رسد گاه به خاطر فراوانی و تشابه گل زنبق ( / زنبک یا چمبک ) با سوسن سپید ، زنبق سفید از تیره  Iridaceae  را نیز بجای سوسن آزاد یا سوسن سپید از تیره Liliaceae  گرفته و به کار برده اند و یا سوسن زرد را سوسن رشتی یا زنبق رشتی نیز نامیده اند .

با این همه یکی از گونه های نادر گل سوسن که بومی برخی مناطق شمالی ایران زمین است ، سوسن چلچراغ نام گرفته است :

 

      

                                     سوسن چلچراغ / عکس ها از ایمان میراب زاده

 

تیره : لیلیوم  Lilium

نام علمی :  Lilium lederbourii

نام بومی و ملی : سوسن چلچراغ

چرایی نام نهادن :  از آنجا که شکوفه‌های این گل با رنگ سفید به صورت واژگون باز می شوند نام سوسن چلچراغی به خود گرفته است.انتهای گلبرگ های آن پوشیده از دانه‌های برجسته و پرچم های آن بسیار بلند است.

د رازا : نزدیک به یک متر

گل دهی: خرداد ماه و اوایل تیرماه

رویشگاه بومی : این گیاه به طور خودرو در دو نقطه از جهان می روید :

1- داماش از توابع جیرنده عمارلو در استان گیلان 2- لنکران در جمهوری آذربایجان

 

در سال ۱۳۵۴ خورشیدی گیاه شناسى به نام « لدربورى » ‏Lederbourii‏ در منطقه ‏داماش موفق به شناسایى این گونه نادر شد و پس از آن ‏‏« سوسن چلچراغ » مورد توجه قرار گرفت.

سوسن چلچراغ به غیر از روستاى کوچک داماش در‎ ‎منطقه رودبار در بخش عمارلو و منطقه لنکران ‏جمهورى آذربایجان در هیچ کجاى جهان یافت نشده است؛ پس از معرفى ‏این گل به دولت ایران در همان زمان از سوى شوراى عالى محیط زیست ‏در زمره آثار زیست محیطى ملى کشور به ثبت رسید و طى این سال ها ‏رویشگاه سوسن چلچراغ در روستاى داماش به مساحت ۴ هکتار تحت ‏حفاظت قرار گرفته است.‏‏

زمان ‏رویش این گل در‎ ‎خردادماه و اوایل تیرماه است که به صورت گلی با ‏قامت بلند به شکل واژگون شکفته می شودو از همین روی سوسن چلچراغ نام گرفته است. این گل با‎ ‎رنگی سفید باز ‏شده و انتهای گلبرگ های آن پوشیده از دانه های برجسته و پرچم های آن بسیار بلند است.

 

 سوسن چلچراغ به دلیل این همه زیبایی و ارزش، از سال 1355 رسما‏‎ ‎توسط سازمان حفاظت محیط زیست مورد حفاظت قرار گرفت و در ‏فهرست آثار ملی طبیعی کشور‎ ‎ثبت شده است. با توجه به نادر بودن این گل ملی ‏ثبت شده در فهرست میراث طبیعی، سازمان محیط‎ ‎زیست اطراف رویشگاه طبیعی سوسن چلچراغ را محصور نموده و اعلام کرده است که هر گونه بهره برداری از آنجا تنها ‏با مجوز رسمی از‎ ‎دفتر نظارت و بازرسی سازمان محیط زیست کشور ‏ممکن خواهد بود.

 

با این همه به ‏دلیل بی توجهی مسئولان این گل در معرض انقراض کامل قرار گرفته ‏است و گفته می شود که به دلیل نایاب بودن گل چلچراغ در دنیا، مورد‎ ‎توجه بسیاری از سودجویان بوده و گروه هایی با عنوان پژوهشگر نسبت ‏به جمع آوری و‎ ‎انتقال آن به خارج از کشور اقدام می کنند. این در حالی است که تاکنون ‏سازمان حفاظت محیط زیست نسبت‎ ‎به جلوگیری از این امر، اقدام قابل ‏توجهی به عمل نیاورده است و روند نابودی‎ ‎گونه های گیاهی ارزشمند در ‏کشور هر روز ابعاد گسترده تری به خود می گیرد و‎ ‎ تنوع زیستی را در ایران با خطر نابودی رو به رو کرده است.

 

 

خاستگاه:

- اوستا ( کهن ترین سرود های ایرانیان ) ، گزارش : دکتر جلیل دوستخواه ، ناشر : مروارید ، تهران ، 1375

- بندهش هندی ، متنی به زبان پارسی میانه ( پهلوی ساسانی )،ترجمه رقیه بهزادی، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی ، تهران ، 1368

- گل و گیاه در هزار سال شعر فارسی ، دکتر بهرام گرامی ، نشر سخن ،تهران ، 1386

- پزشکی در ایران باستان ، دکتر موبد سهراب خدابخشی ، ناشر : فروهر ، تهران ، 1376 

- گاهشماری و جشن های ایران باستان ، هاشم رضی ، ناشر : بهجت ، تهران ، 1380

- فرهنگ نام های گیاهان ایران ، دکتر مظفریان ، فرهنگ معاصر ، تهران ، 1375

http://fa.wikipedia.org

www.roshanbabaee.com

http://www.flickr.com/photos/imardakani/57468208/

http://www.flickr.com/photos/imardakani/57959491/in/set-1269517/

 

نظرات 1 + ارسال نظر
جمال 6 خرداد 1387 ساعت 06:08 ب.ظ http://kah-gel.blogfa.com

سلام خوبین؟
ممنون از تبریکتون آقای دکتر...خیلی خوشحالم کردین
منم به شما و تمامی ایرانیان تبریک میگم
گله زیباییه اما حیف که قدرشا نمیدونیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد