ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

سوگ درختان

سوگ درختان

در جشن درخت کاری

  

15 اسفند ماه هرسال روز درخت کاری نامیده شده است ، مردم در این روز به کاشت درخت تشویق می شوند و شماری نهال از سوی سازمان منابع طبیعی و شهرداری ها در بین مردم پخش می شود تا در خانه ها و باغ ها و بوستان های همگانی کاشته شود. اما امسال بسیاری از سازمان های غیردولتی زیست محیطی در اعتراض به تخریب درختان ارزشمند پارک جنگلی خرگوش دره که با هدف اتصال بزرگراه همت به آزادگان صورت گرفت ، در برنامه های روز درخت کاری و هفته منابع طبیعی شرکت نکردند ...

 

-------------------------------------------------------------------------------

متن کامل :

 

سوگ درختان

در جشن درخت کاری

 

15 اسفند ماه هرسال روز درخت کاری نامیده شده است ، مردم در این روز به کاشت درخت تشویق می شوند و شماری نهال از سوی سازمان منابع طبیعی و شهرداری ها در بین مردم پخش می شود تا در خانه ها و باغ ها و بوستان های همگانی کاشته شود. اما امسال بسیاری از سازمان های غیردولتی زیست محیطی در اعتراض به تخریب درختان ارزشمند پارک جنگلی خرگوش دره که با هدف اتصال بزرگراه همت به آزادگان صورت گرفت ، در برنامه های روز درخت کاری و هفته منابع طبیعی شرکت نکردند .

جامعه جنگلبانی ایران ،‌ در این مورد اعلام کرد : ‌با توجه به قطع شبانه درختان پارک جنگلی خرگوش دره ، آن هم درست همزمان با هفته منابع طبیعی ، ‌جامعه جنگلبانی شرکت د ر این مراسم را تحریم می کند و دیگر با دستگاه های مسئول به برگزاری نمایش های دروغین و تبلیغاتی نمی پردازد . جامعه جنگلبانی ایران ، ‌هفته منابع طبیعی را به این شیوه که مدیران امروز کشور برگزار می کنند و امسال برای سومین سال پیاپی قداست و حرمت جنگل را شکستند و حریم امن جنگل را خدشه دار کردند ، ‌به رسمیت نمی شناسد و از این پس در برنامه های درختکاری این دستگاه ها شرکت نخواهد کرد.

انجمن حمایت از حیوانات نیز اعلام کرد :  امسال برای سومین سال پیاپی در مراسم روز درختکاری شرکت نخواهد کرد چرا که درختکاری اگر چه کار خوبی است اما نه هر درختی و هر جایی . این انجمن نسبت به کاشت گونه های غیر بومی در طبیعت ایران معترض است .

کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست ایران نیز اعلام کرد:  امسال همراه با شهرداری و سازمان جنگل ها درختکاری نخواهد کرد و در هیچ یک از برنامه ها شرکت نخواهد کرد .

البته این بار نیر مسئولان کوشیدند تا با عادی نشان دادن فجایع صورت گرفته عملکرد خود را توجیه کنند و در این مورد گفتند : تنها 123 درخت سوزنی برگ با مجوز منابع طبیعی استان قطع شده است و جابجایی 3 هزار و 223 درخت پهن برگ توسط اداره کل منابع طبیعی استان تهران صورت گرفته است.

با این همه چیزی نگذشت که خبری دیگر از نقطه ای دیگر از این سرزمین زخم خوره به گوش رسید : پاکتراشی جنگل در مسیر سلمان شهر – کلاردشت.

با نگاهی دقیق تر به وضعیت منابع گیاهی به عنوان یکی از ارکان زیست بوم کشورمان به روشنی هویداست که این منابع جبران ناشدنی در وضعیتی بسیار بحرانی به سر می برند و چنان چه تنها به کاشتن درخت -  آن هم به صورت نیم بند -  در روز درخت کاری بسنده شود و یک عزم ملی برای پاسداشت این گنجینه های طبیعی ایجاد نشود به زودی شاهد فاجعه ای بس دردناک در کشورمان خواهیم بود که روند آن مدتی است آغاز شده و با شتاب به پیش می رود . اکنون سهم هر ایرانی از جنگل 2 /0 هکتار یعنی یک چهارم میزان جهانی آن ( 8/0 هکتار ) است.

امسال با این که سازمان های غیردولتی اعلام کردند در اعتراض به تخریب گسترده محیط زیست ، در نمایش های دولتی روز درخت کاری و هفته منابع طبیعی شرکت نخواهند کرد ، شهرداری ها کوشیدند تا با هر ترفندی شده صف های طولانی از حضور مردم برای دریافت نهال تشکیل و نمایش دهند و البته در برخی از شهرها و مناطق نیز موفق به انجام این کار شدند. اما این نمایش خود به مضحکه دیگری تبدیل شد. منتظر نگاه داشتن مردم در صف های طولانی به مدت بیش از دو تا سه ساعت و توزیع بی برنامه و غیر اصولی نهال و بوته که منجر به درگیری بین مردم و اتلاف نهال ها می شد ، تنها بخشی از این نمایش کمدی دردآور بود که امسال به همت اداره منابع طبیعی و همکاری شهرداری ها برپا شد و به شدت مورد انتقاد دوستداران طبیعت قرار گرفت.

 

               

               

                                   معطل کردن مردم و صف های ساختگی نمایشی

                                          برای نشان دادن میزان استقبال آن ها

 

               

               

                                 توزیع بی برنامه و غیر اصولی نهال در بین مردم

 

                            

                            

                            

                            

                         صحنه هایی زشت از درگیری مردم بر سر نهال های بیچاره

                              آیا هدف از برگزاری جشن درخت کاری این است ؟

                           آیا ما آموخته ایم که این گونه دوستدار طبیعت باشیم ؟

 

اگر به راستی هدف اداره منابع طبیعی و شهرداری ها از توزیع نهال در بین مردم چیزی بجز نمایش های تکراری هرساله است، خوب است که این کار در سال های آینده با مشارکت مردم و سازمان های زیست محیطی غیر دولتی به صورت علمی و صحیح انجام شود. نهال های توزیع شده باید متناسب با زیست بوم هر منطقه و در تعداد مناسب باشند. نهال ها و بوته ها باید به صورت تفکیک شده همراه با شرحی از ویژگی های هر نهال در دیدرس دریافت کنندگان قرار گیرند و پس از انتخاب نهال مناسب از سوی متقاضی و با راهنمایی کارشناس حاضر در محل ، یک برگه حاوی اطلاعات لازم درباره نحوه نگهداری درست و شرایط مطلوب خاک و روش آبیاری نهال یا بوته انتخابی به متقاضی ارائه شود ، تا  این نهال ها و بوته ها به فاصله چند روز پس از تحویل گرفتن از شهرداری از بین نروند.

در روز درختکاری اگر توزیع رایگان نهال ، بدون آموزش به متقاضی صورت گیرد نتیجه اش وارونه خواهد شد و همین اندک ارزش و اعتبار منابع طبیعی را نیز نزد مردم از بین خواهد برد. نتیجه این روش طی این سال ها این بوده است که مردم برای دریافت نهال رایگان سر و دست می شکنند ، گویی غنائمی را به دست آورده اند . اما چند قدم آن سوتر چون نمی دانند که پس از چند ساعت سرپا ایستادن چه چیزی را به دست آورده اند و به چه دردی می خورد ، آن را بی خاک و ریشه و با شاخه های شکسته در گوشه ای رها می کنند و می روند. شاید اگر برای دریافت نهال هزینه ای می پرداختند با این نهال های بیچاره چنین نمی کردند.

با این همه اکنون که همه روزه گزارش هایی از تخریب محیط زیست توسط نهاد های دولتی منتشر می شود ، به نظر می رسد امروز مسئولان بیش از مردم درباره جایگاه و اهمیت منابع طبیعی نیاز به آموختن داشته باشند.

 

نظرات 4 + ارسال نظر
جمال 19 اسفند 1386 ساعت 12:31 ق.ظ http://kah-gel.blogfa.com

سلام
خوبه طناب نمیدادن والا....


موفق و پیروز باشید

ژاله 19 اسفند 1386 ساعت 11:38 ق.ظ http://gorbeh-irani.persianblog.ir

آقای دکتر چه میتوان گفت و چکار میتوان کرد ؟؟!!!!!!

فرزند ایان 26 اسفند 1386 ساعت 04:42 ب.ظ http://zadgahamiran.blogfa.com

نظرسنجی‌هایی برای انتخاب بهترین وبلاگ زیست‌محیطی، برترین نوشته و برترین سبزنویس سال 86
به دنبال کار ارزشمندی که سال گذشته، فرداد دولتشاهی عزیز، مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی «همنهاد» سامان داد، اینک با کسب اجازه از او و نظرخواهی از همه دوستان سبزاندیش اقدام به برپایی نظرسنجی‌هایی برای انتخاب بهترین وبلاگ زیست محیطی، برترین نوشته و برترین سبزنویس تازه وارد در سال 1386 از بین لیست وبلاگ‌های زیر کرده‌ام.
دوستان، توجه داشته باشند که چنانچه وبلاگ دیگری مد نظر دارند، می‌توانند نام وبلاگ مورد نظر خود را در بخش نظرات نظرسنجی قید فرمایند. همچنین راجع به دو نظر سنجی دیگر دوستان سبزاندیش تعیین کننده انتخابها می‌باشند. بنابراین با درج مشخصات برترین نوشته و برترین سبزنویس جدید زیست محیطی در سال 1386، فقط در قسمت نظرات نظرسنجی در ایجاد دو نظرسنجی جدید همکاری نمایید.
گفتنی آن که این نظر‌سنجی‌ها تا پایان فروردین‌ماه سال 1387 ادامه می‌یابد و سپس اقدام به معرفی سه وبلاگ برتر سال جاری خواهد شد.

در مورد اهدا جوایز به منتخبین نیز، آماده کسب نظرات ارزشمند دوستان هستم.

اینک تقاضا دارم هم در این نظرسنجی سبز شرکت فرمایید و هم خبر آن را به دوستان‌تان اطلاع دهید و لوگوی آن را در تارنماهای خویش منتشر سازید.

جمال 27 اسفند 1386 ساعت 11:40 ب.ظ http://kah-gel.blogfa.com

سلام امیدوارم حالتون خوب باشه
چهارشنبه سوری و نوروز باستانی بر شما و خانواده محترمتان مبارک

موفق و پیروز و سربلند باشید
به امید دیدار

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد